Temeiurile biblice ale Tainei Sfantului Maslu
Taina maslului este lucrarea sfanta savarsita in numele Sfintei Treimi,
de catre preotii Bisericii, prin care se impartaseste credinciosului
bolnav harul nevazut al tamaduirii sau usurarii suferintelor trupesti,
intarirea sufleteasca, iertarea pacatelor.
Partea vazuta consta din ungerea cu untdelemn sfintit, dupa ce s-a
invocat prin rugaciuni speciale mila lui Dumnezeu prin puterea Sfantului
Duh asupra celui bolnav.
Taina
maslului nu se poate confunda cu Taina sfantului mir (mirungerea) si
nici cu miruirea. Taina sfantului mir impartaseste credinciosului harul
pentru cresterea duhovniceasca. Taina maslului
se savarsestea la cererea bolnavului sau apropiatilor sai - rude,
prieteni - in vederea insanatosirii sau in perspectiva eshatologica :
iertarea pacatelor care au dus la suferinta, la tulburarea sufletului,
sau pentru raspuns bun la dreapta judecata (judecata particulara si apoi cea obsteasca).
In Sfintele Evanghelii si in toate rugaciunile (sapte la numar) din randuiala Tainei maslului,
Dumnezeu este invocat ca "doctorul sufletelor si trupurilor noastre, a
Carui mila este nemasurata...", iar dupa fiecare rugaciune si invocare,
credinciosii canta : "Stapane, Hristoase, Milostive, miluieste pe robul
(robii) Tau". Insasi cantarea il arata pe Mantuitorul Hristos ca
"Vindecatorul si ajutatorul celor ce sunt in dureri". De la Dumnezeu se
cere : "tamaduire neputinciosului robului Sau... cel ce mult a
gresit...".
Insanatosirea
bolnavului se cere prin rugaciune de la Dumnezeu, fiindca insusi Fiul
Sau a luat trupul nostru. In calitatea sa de "templu al Sfantului Duh"
(I Cor., 6, 19), trupul are capacitatea de a fi vindecat si curatit prin
materia vazuta si sfintita, untdelemnul. Boala nu este numai un
rezultat al pacatelor personale nemarturisite, ci si o urmare fireasca a
ereditatii. Se stie ca din parinti viciosi se pot naste copii cu
malformatii. "Pana la al saptelea neam voi pedepsi faradelegea" (Lev.,
26, 31) ; "parintii mananca agurida si se strepezesc dintii copiilor"
(Ier., 31, 29). Inainte de Taina sfantului maslu
se cere bolnavului sa-si marturiseasca pacatele pentru iertare in Taina
spovedaniei ca sa Se poata invrednici apoi si de Sfanta impartasanie.
Sunt si cazuri cand si cei din jurul bolnavului trebuie sa-si
marturiseasca pacatele in Taina spovedaniei ca sa fie impreuna rugatori cu cel in suferinta, pentru insanatosire. Sfantul maslu este o taina
a participarii comune la ridicarea din patul suferintei, o comuniune
de rugaciune pentru sufletul celui chinuit. Pentru aceasta, se invoca
ajutorul Preasfintei Fecioare, al Sfintei Cruci, ajutorul sfintilor si ingerilor, al tuturor slujitorilor traitori in Hristos si in comuniune cu sfintii.
Taina
maslului nu este izolata, ci precedata de slujbe speciale : la Sfinta
Liturghie se scot particele pentru cei bolnavi, se savarsesc acatiste si
paraclise pentru iertarea pacatelor si insanatosirea celor aflati pe
patul suferintei.
Elementele constitutive si concrete ale acestei Taine: preotii savarsitori - ca cei ce poarta harul tamaduirii din preotia si slujirea
Mantuitorului Hristos , primitorii ei, care sunt indeosebi cei bolnavi
trupeste, dar si cei bolnavi sufleteste, sunt primiti cu bunavointa si
tratati ca niste frati, fiindca poarta chipul lui Dumnezeu si ranile
suferintei Mantuitorului. Materia sfintita este untdelemnul si faina
(Marcu 7, 22-25) etc. Efectul imediat este intarirea credintei celui
deznadajduit, prin cainta sincera si pocainta totala ; primirea harului
intaritor si al iertarii, certitudinea indurarii Mantuitorului la Judecata particulara si obsteasca.
Aceasta Taina sfintii apostoli o savarsesc dupa Invierea Domnului, indata dupa Cincizecime, ca Taina a Bisericii, potrivit cuvintelor Mantuitorului: "...in numele Meu veti scoate demonii... pe bolnavi mainile veti pune si se vor insanatosi..." (Marcu, 16, 17-18).
Despre practicarea acestei sfinte Taine ne vorbeste sfantul Iacov : "Daca este cineva bolnav, sa cheme pe preotii Bisericii
si sa se roage pentru el, dupa ce-l vor unge cu untdelemn in numele
Domnului. Rugaciunea facuta cu credinta va izbavi pe cel bolnav si
Domnul il va vindeca, iar daca a facut pacate ii vor fi iertate... Mare putere are rugaciunea
celui fara de prihana..." (Iacov, 5, 14-16). Din cuvintele apostolului
Iacov reiese ca maslul este o lucrare sfanta vazuta, care era cunoscuta
si practicata de Biserica inainte de a scrie el epistola. Aceasta
lucrare se savarsea "in numele Domnului". Sfantul Iacov ne incredinteaza ca prin Taina maslului se impartaseste crestinului harul vindecator pentru bolile trupesti si sufletesti. Maslul este deci o lucrare vazuta, savarsita de preotii Bisericii, prin care se impartaseste harul nevazut.
Invatatura catolica
Biserica romano-catolica a socotit Taina maslului o ceremonie administrata celor aproape de moarte,
numai pentru intarirea sufletului in momentele agoniei. De aici si
denumirea de ungerea cea mai de pe urma, data acestei Taine. Dar
practica aceasta, privind Taina sfantului maslu, este departe de
practica apostolica, potrivit invataturii Bisericii Ortodoxe.
Sfantul Iacov vorbeste despre bolnavi in general si nu numai despre cei
grav bolnavi, aratand ca maslul nu este savarsit in vederea sfarsitului
apropiat, ci pentru vindecarea bolnavului : "Si rugaciunea credintei va
mantui pe cel bolnav, si Domnul il va ridica" (Iacov, 5, 15), de aceea
este nevoie de spovedanie si de Sfanta impartasanie : "Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica
si Eu il voi invia in ziua cea de apoi" (Ioan 6, 54 si 58). Iar din
punct de vedere psihologic, Taina sfantului maslu, administrandu-se
numai celor greu bolnavi si stiindu-se ca ea este o pregatire pentru
moarte, in loc sa linisteasca si sa intareasca, mai mult ii tulbura pe
cei bolnavi.
Si in privinta savarsirii Tainei, Biserica Apuseana are alta practica, nu cea din traditia apostolica.
Astfel, untdelemnul, care se foloseste ca materie a Tainei, se
sfinteste de episcop, iar preotii numai il administreaza. Practica
contravine cuvintelor sfantului Iacov care spune ca untdelemnul trebuie
sfintit de preoti, cu prilejul savarsirii maslului, si nu mai inainte,
de catre episcop ca la Confirmare. Invocarea harului Duhului Sfant
pentru vindecarea celui bolnav este indicata de sfantul Iacov : preotii
trebuie sa se roage pentru acela si sa-l unga cu untdelemn sfintit
(Iacov 5, 14 si 15).
Dupa invatatura ortodoxa,
prin Taina maslului se impartaseste harul care vindeca bolile trupesti
si sufletesti si se iarta pacatele (Marturisirea ortodoxa I, 119) :
"Rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav si Domnul il va ridica si
de va fi facut pacate se vor ierta lui" (Iacov 5, 15).
Invatatura protestanta
Protestantii
resping Taina maslului, invocand unele texte biblice si
interpretandu-le altfel decat invatatura de veacuri a Bisericii celei
una. Astfel :
1)
In Biblie, zic unii, nu se gaseste instituirea maslului de catre
Hristos. Deci nu poate fi nici admisa ca Taina, nici practicata de
preoti si nu are efecte asupra bolnavilor.
Aceasta afirmatie evita textele Vechiului Testament
care o preinchipuie in diferite situatii. Instituirea a fost facuta de
catre Mantuitorul (prin diferite vindecari), si apoi Taina a fost
practicata de sfintii apostoli dupa Pogorarea Sfantului Duh.
Chiar
inainte de Cincizecime, ucenicii, propovaduind in cetati, "scoteau
multi demoni, ungeau pe bolnavi cu untdelemn si vindecau" (Marcu 6,
12-13). Dupa pogorarea Sfantului
Duh practica era cunoscuta ca Taina : "...cei bolnavi sa cheme preotii
Bisericii..." (Iacov, 5, 14-15). De asemenea, scrierile apostolice
indica nenumaratele vindecari si ridicari de pe patul suferintei, cu
ajutorul "ungerii minunate si rugaciunii curate".
2) Maslul ar ii o practica aflata in toate religiile, si crestinii au preluat-o, dar nu poate fi o Taina.
Este
adevarat, multe ceremonii se aseamana, fiindca toate au folosit omului,
dar Taina maslului, asa cum am vazut, a fost prefigurata in Vechiul Testament, iar Mantuitorul "doctorul trupurilor si sufletelor noastre" a instituit-o ca un mijloc de insanatosire prin harul Sfantului Duh, prin "darul vindecarii" (I Cor., 12, 9).
3) Exista
vindecari prin cuvant, spun altii, prin rugaciune, fara untdelemn, asa
cum arata chiar Domnul (Marcu, 16, 18; Fapte, 18, 10), deci n-ar avea
rost ceremonia maslului.
Intr-adevar Mantuitorul, ca Dumnezeu adevarat si om desavarsit, putea savarsi orice minune si vindecare
fara elementele folosite de catre Biserica, "fiindca la Dumnezeu toate
sunt cu putinta" (Matei 19, 26). Insa si apostolii s-au folosit, in
vindecari, de faina, untdelemn, de obiecte.
Untdelemnul
ca si faina sunt si mijloace de savarsire a Tainei maslului, asa cum
la botez se foloseste apa, la Euharistie painea si vinul etc, prin care
lucreaza harul Sfantului Duh, la rugaciunea preotului si credinta celor
bolnavi, sau a acelora care i-au adus la maslu. Asa cum slabanogul a
fost purtat de prietenii sai si introdus prin acoperisul casei in fata
Mantuitorului si vindecat (Marcu 2, 2-5), acelasi lucru se intampla si
cu cei ce vin la slujba aceasta, primind vindecare sau mangaiere (Rom.,
15, 1-7). Uneori si Mantuitorul a folosit diferite materii in cazul
vindecarilor (Ioan 9, 6-8) si chiar anumite locuri (Luca 10, 34; Ioan
5, 2-6 etc).
4) Nu toti bolnavii se vindeca dupa
slujba maslului, ceea ce ar dovedi ca nu este o Taina. Unii chiar mor,
deci nu ar avea loc lucrarea Sf. Duh, ci in cel mai bun caz ar fi un simbol, sau o practica a preotilor.
Dar
nici la spital nu se vindeca toti, desi tuturor li se administreaza
aceleasi medicamente, poate aceeasi operatie, ingrijire si asistenta.
Iar slujba sfantului maslu este pentru toti cei ce o doresc, insa efectul depinde
de credinta bolnavului si de iertarea pacatelor lui de catre Dumnezeu,
si intr-o masura si de credinta celor ce-l insotesc. In caz de
necredinta si apostazie, nu se poate vorbi de mantuire : "...nu a putut
sa faca nici o minune... si se mira de necredinta lor..." (Marcu 6,
5-6).
In concluzie, maslul este o lucrare a lui Hristos in biserica, adica o Taina, din cele sapte Taine instituite
de El, prin care ni se impartaseste harul Duhului Sfant pentru
vindecarea de boli trupesti si sufletesti si intarirea sufletului in
fata incercarilor omului pe pamant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu