Buna este rugaciunea,
le spunea Arhanghelul Rafail lui Tobie si lui Tobit, cu post si cu
milostenie si cu dreptate (Tob. 12, 3). Mare bine este un asemenea post!
El este bun pentru pacatosi, fiind singura usa prin care se iese din
starea trupeasca, prin care se intra in mantuitoarea pajiste a pocaintei
si se ajunge la petrecerea necurmata in aceasta mantuitoare pajiste.
Mare bine este el, si nu doar pentru pacatosi: el e un mare bine si
pentru drepti, o mare arma in mainile lor. In toata vremea pribegiei lor
pamantesti ei nu o parasesc - prin el se pazesc in curatie si
sfintenie. Ei isi intemeiaza postul pe milostenie; ei isi pun postul pe temelia rugaciunii; prin rugaciunea credintei (Iac. 5, 15) primesc tot ce cer (Marcu 11, 24).
Trupul nostru - filosofeaza Preacuviosul
Marcu - este luat din pamant si prin firea sa se aseamana pamantului:
are nevoie sa fie lucrat. Precum semintele semanate in tarina nelucrata
cu uneltele plugaresti pier fara sa aduca nici o roada, asa si
rugaciunea ramane fara roada daca trupul, daca inima nu sunt pregatite
pentru ea prin postire. Imprastierea si ingreunarea gandurilor, raceala
si impietrirea inimii, visarile desarte si pacatoase care apar mereu in
inchipuire nimicesc rugaciunea celui imbuibat. Si dimpotriva: precum in
tarina lucrata osardnic cu uneltele plugaresti, insa nesemanata cu
seminte folositoare, cresc cu deosebita putere neghinele, asa si in
inima postitorului, daca acesta se multumeste doar cu nevointa trupeasca
si nu isi ingradeste mintea cu nevointa duhovniceasca, cu rugaciunea
adica, cresc des si cu putere neghinele parerii de sine si semetei
cugetari. Semeata cugetare si parerea de sine sunt in postitorul lipsit
de dreapta socotinta si impietrit impreunate totdeauna cu defaimarea si
osandirea aproapelui, cu o deosebita inclinare spre sminteala - in fine,
cu amagirea de sine, trufia, pierzarea.
Postul, aceasta arma puternica, devine
pentru nevoitor arma a sinuciderii atunci cand este lasat de sine
statator si din arma se preface in scop al vietii, spre slava desarta.
Post ca acesta posteau fariseii - si posteau mult, posteau spre
vatamarea lor (Matei 9, 14). Nu acest post am ales Eu... de ti-ai si
stramba ca un cerc grumazul tau si ai asterne sub tine sac si cenusa,
nici asa nu veti chema post primit. Nu acest fel de post am ales Eu,
zice Domnul: ci dezleaga toata legatura nedreptatii, dezleaga datoriile
cele cu sila facute, lasa pe cei prinsi intru slobozenie si rupe tot
zapisul cel cu nedreptate. Frange celui flamand painea si pe saracii cei
fara de casa adu-i in casa ta; de vezi pe cel gol imbraca-l si nu trece
cu vederea cei ce sunt din samanta neamului tau. Atunci va iesi de
dimineata lumina ta, si sanatatea ta curand va rasari, si va merge
inaintea ta dreptatea ta, si slava lui Dumnezeu te va inconjura. Atunci
vei striga si Dumnezeu te va auzi, si inca graind tu rugaciunea ta va
zice: aici sunt (Is. 58, 5-9). Prorocul cere ca milostenia sa mearga
inaintea postului si sa il intovaraseasca; el da fagaduinta ca
rugaciunea nevoitorului care imbina postul cu milostenia va fi ascultata
fara intarziere, ca un asemenea nevoitor se va invrednici de cercetarea
harica a lui Dumnezeu.
Si pretutindeni Sfantul Duh legiuieste
imbinarea postului cu rugaciunea, intoarceti-va la Mine din toata inima
voastra, ii cheama Domnul pe pacatosi prin gura unui alt Proroc,
indemnandu-i si imbarbatandu-i la pocainta, cu post, cu plangere si cu
tanguire, si va rupeti inimile voastre, iar nu hainele voastre, si va
intoarceti la Domnul Dumnezeul vostru... Trambitati cu trambita in Sion,
sfintiti post, vestiti vindecare (Ioil 2, 12-13, 15). Ninivitenii care
s-au pocait au facut cunostinta cu puterea postului si a rugaciunii.
Dumnezeu rostise deja hotararea asupra lor, ea le fusese vestita de
Prorocul Iona; deja Prorocul, ce se indepartase de cetate, o privea
tinta si astepta din clipa in clipa sa se implineasca prorocia cea
amenintatoare.
Insa, ninivitenii au folosit pocainta,
aratand ca nu sunt fatarnici prin parasirea faptelor viclene, prin
postul aspru, prin rugaciunea osardnica - si I-a parut rau lui Dumnezeu
pentru raul pe care a zis sa le faca lor si n-a facut (Iona 3, 10). In
Noul Legamant, Domnul a vestit ca postul va deveni o nevointa de obste a
tuturor ucenicilor Lui cand Se va lua Mirele Ceresc – Domnul - de la
dansii prin inaltarea la cer (Luca 5, 35). Si cum sa nu posteasca pe
pamant ucenicii Domnului Iisus, cum sa nu-L planga pe El, cum sa nu se
imbrace in haina intristarii, de vreme ce calea catre Domnul este
preaplina de greutati, este pandit de talhari infricosatori atat ca
numar, cat si ca rautate!
Toti sfintii lui Dumnezeu si-au petrecut
viata pamanteasca in post si rugaciune. Astfel, potrivit marturiei
Evangheliei, Sfanta Ana prorocita, fiica lui Fanuil, nu se departa de
templu, slujind lui Dumnezeu in post si rugaciuni ziua si noaptea (Luca
2, 37). Despre marea Iudita Scriptura povesteste ca postea in toate
zilele vaduviei sale, avea intelegerea din cercare a rugaciunii, stia
puterea ei, ajunsese prin rugaciune sa dobandeasca credinta vie in
Dumnezeu si a savarsit prin credinta o minunata nevointa (Iudita 8).
Acoperit-am cu post sufletul meu (Ps. 68, 12), spune de Dumnezeu
insuflatul David - asa puternica este aceasta nevointa! Smerit-am cu
post sufletul meu (Ps. 34, 12) - asa se impotriveste aceasta nevointa
multumirii de sine si ingamfarii, care apar din imbuibare! Prin
mijlocirea postului, rugaciunea mea in sanul meu se va intoarce; fara
post, ea este jertfa jalnica a imprastierii mintii, care este
nedespartita de imbuibare. Sfantul Apostol Pavel, insirand semnele
adevaratilor slujitori ai lui Dumnezeu, aminteste intre aceste semne
petrecerea in post (II Cor. 5, 5) si rugaciune (Romani 12, 12; Col. 4,
2). Despre sine el marturiseste ca si-a petrecut viata pamanteasca in
necurmate nevointe, lipsuri si necazuri; el aminteste foamea si setea in
care l-au aruncat imprejurarile, precum si necurmata postire de buna
voie prin care isi chinuia trupul si-l supunea robiei (II Cor. 11, 27; I
Cor. 9, 27). Evanghelistul Luca, zugravind in cartea Faptelor
impreunapetrecerea in Ierusalim a Sfintilor Apostoli dupa inaltarea la
cer a Domnului nostru Iisus Hristos, impreuna cu Preasfanta Fecioara de
Dumnezeu Nascatoare si celelalte femei care au urmat Domnului in vremea
calatoriei Lui pamantesti, spune: Acestia toti erau asteptand cu un
cuget in rugaciune si in cerere (Fapte l, 14). Din cuvintele acestea se
vede limpede ca rugaciunile lor erau foarte lungi, neincetate - lucru cu
neputinta fara ajutorul postului. Asa traiau Apostolii! Asa traiau
Mucenicii! Asa traiau Cuviosii!
Viata lor a fost si este imbinare a
rugaciunii neincetate cu postirea de totdeauna. Mila si dragostea lor
fata de frati, fata de cei ce ii iubeau si cei ce ii urau, erau
dumnezeiesti, fiindca erau mai presus de firea omeneasca, fiindca erau
luate din sanul Domnului insusi. Ei nu numai ca impreuna-patimeau cu
toti cei nevoiasi sufleteste si trupeste, nu numai ca iertau toate
greselile si cele mai grele jigniri ale aproapelui: ei isi puneau cu
bucurie sufletul pentru mantuirea aproapelui, pentru mantuirea
vrajmasilor lor.
In imprejurarile insemnate ale vietii si
in greutati, inainte de a incepe o lucrare mare, la venirea unor mari
necazuri, sfintii lui Dumnezeu posteau si se rugau indoit. Pilda de
acest fapt ne-a aratat Mantuitorul nostru, Domnul nostru Iisus Hristos.
Inainte de a iesi sa propovaduiasca si sa mantuiasca omenirea, Domnul a
plecat in pustie, petrecand acolo in post patruzeci de zile si
patruzeci de nopti. „El a postit”, spune Fericitul Teofilact, „binevoind
sa ne arate ca postul este o mare arma si in vremea ispitelor si
impotriva dracilor. Precum inmultirea mancarii slujeste drept temei a
tot pacatul, asa si infranarea slujeste drept temei a toata fapta buna”.
Calauza in nevointa postului si in nevointa impotriva diavolului este Duhul Sfant.
Inaintea alegerii celor doisprezece Apostoli care erau meniti sa
pescuiasca lumea spre credinta si mantuire, Domnul S-a suit pe un munte
insingurat si a petrecut intreaga noapte in rugaciune (Luca 6, 12);
inainte de invierea lui Lazar, Domnul a dat multumita Tatalui pentru
ascultarea rugaciunii Sale. Eu stiam, a grait El, ca pururea Ma asculti,
fiindca voia Tatalui si a Fiului este o singura voie dumnezeiasca; ci
pentru norodul care sta imprejur am zis, ca sa creada ca Tu M-ai trimis
(Ioan 11, 42).
La fel si inainte de alegerea
Apostolilor: Domnul nu avea nevoie de rugaciune, dar a purces la
rugaciune si a petrecut in rugaciune intreaga noapte ca sa dea prin
faptele Sale - asa inteleg Sfintii Parinti
cele intamplate atunci - pilda de faptuire, ca sa ne arate ca Dumnezeu
primeste si o scurta rugaciune a noastra, dar ca inainte de intamplarile
si hotararile insemnate avem neaparata nevoie de rugaciune prelungita
si deosebit de incordata.
Inainte de patimi si de moartea pe
cruce, carora Domnul a binevoit a li Se supune pentru rascumpararea
omenirii, El a mers in gradina Ghetsimani, in locul unde trebuia sa se
savarseasca vanzarea, aratandu-Se jertfa de buna voie, adusa dupa voia
cea una si nedespartita a Tatalui si a Fiului. Prin aceasta, El ne-a
aratat ca suntem datori sa primim toate incercarile trimise noua de sus
ca pe ceva care ni se cuvine, sa le primim cu lepadare de sine, cu
supunere inaintea voii lui Dumnezeu, cu credinta in Dumnezeu Cel
atotputernic, Care vegheaza neadormit asupra noastra, la Care sunt
numarati toti perii nostri, de Care nu s-a ascuns osul meu, precum a zis
Prorocul, pe care l-ai facut intr-ascuns, si statul meu intru cele mai
de jos ale pamantului (Ps. 138, 15).
Domnul ne-a aratat mijlocul prin care
putem si suntem datori sa intarim neputinta firii omenesti atunci cand
vin necazurile. El S-a rugat cu osardie. Ucenicilor biruiti de somn le-a
poruncit: Privegheati si va rugati, ca sa nu intrati in ispita (Matei
26, 41). Ca necazul venit sa nu puna stapanire pe el, sa nu-l inghita,
este neaparata nevoie de rugaciune. Este neaparata nevoie in vremea
necazului de acea putere duhovniceasca, de acea pace dumnezeiasca pe
care le aduce rugaciunea. Pentru a-l birui pe satana, ce nazuieste ca
prin gandurile de intristare si deznadejde sa-l clatine si sa il piarda
pe omul supus necazului cu ingaduinta lui Dumnezeu, pentru a nu se
imputina credinta noastra in vremea necazului, este nevoie de rugaciune.
Avem nevoie de ea ca in chiar mijlocul necazului sa putem simti, dupa
spusa Apostolului, toata bucuria pe care ne-a poruncit el s-o avem cand
cadem in multe feluri de ispite (Iac. l, 2).
Mangaierea harica ce vine din rugaciune
poate fi primita doar de cel curatit prin post si poate fi pastrata
numai de cel ce sprijina prin post curatia sa. Pildei Domnului i-au
urmat si ii urmeaza adevaratii robi ai Domnului. Inca pe vremea Vechiul
Legamant, Sfantul David, manat de Duhul lui Hristos, isi sporea postul
si rugaciunile in imprejurarile grele ale vietii (II Imp. 12, 16; Ps.
34, 12). Asemenea lui, Prorocul Daniil, intelegand din cartea Prorocului
Ieremia ca se implinise numarul anilor randuiti de Dumnezeu pentru
petrecerea iudeilor robiti in Babilon, ca venise vremea intoarcerii lor
in Ierusalim, s-a intors spre Dumnezeu cu rugaciune incordata pentru
izbavirea iudeilor, intarindu-si rugaciunea prin post: Dat-am fata mea
catre Domnul Dumnezeu, spune el, ca sa cerc cu cerere, cu rugaciune, cu
posturi, cu sac si cu cenusa; si m-am rugat catre Domnul Dumnezeul meu,
si m-am marturisit (Dan. 9, 3-4). Starea in care il aduc pe om postul si
rugaciunea este deosebit de buna pentru primirea binefacerilor
dumnezeiesti si a descoperirilor dumnezeiesti.
Astfel, de pilda, milosteniile,
rugaciunile si posturile sutasului Cornelie au ajuns inaintea lui
Dumnezeu si i-au adus cel mai mare bine: cunoasterea lui Hristos.
Eram postind si ruganduma intru al noualea ceas in casa mea, ii
povestea sutasul despre sine Apostolului Petru, si iata un barbat a
statut inaintea mea in haina luminata. Acela era un inger (Fapte 10,
30). De asemenea, Apostolului Petru, care postea si flamanzea, i s-a
aratat o fata de masa mare, pogorata din ceruri, care inchipuia lumea
pagana, primita de Dumnezeu la credinta in Hristos si la mantuirea intru
Hristos (Fapte 10, 11); Apostolilor, care slujeau Domnului si posteau
(Fapte 13, 2), Sfantul Duh le-a descoperit ca alesese pe Pavel si pe
Varnava pentru a propovadui crestinismul paganilor, le-a poruncit sa-i
osebeasca si sa-i trimita la aceasta slujire. Apostolii, auzind in
vremea rugaciunii si postirii porunca Sfantului Duh, mai inainte de a o
implini postesc si se roaga iar, pentru ca porunca primita cu
impreuna-lucrarea postului si a rugaciunii sa fie implinita tot cu
impreuna-lucrarea lor. Atunci, postind si rugandu-se si punandu-si pe ei
mainile, i-au slobozit (Fapte 13, 3), graieste scriitorul Faptelor Apostolilor.
Toata lumea stie ce izbanzi au incununat slujirea lui Pavel si a lui
Varnava! Ea a fost incununata de sadirea crestinismului in toata lumea
cunoscuta pe atunci. Nenumarate sunt marturiile si pildele faptului ca
toti bineplacutii lui Dumnezeu se invrednicesc de dumnezeiestile
descoperiri tocmai atunci cand prin post se desfac de materie, iar prin rugaciunea curata,
cu mintile goale, neintinate de nici o inchipuire, neimprastiate de
nici un gand strain, se infatiseaza intru adanca evlavie si pace lui
Dumnezeu, Celui nevazut si nepatruns cu mintea. Iubiti frati! Dupa ce am
cunoscut insemnatatea si puterea armelor duhovnicesti care sunt
milostenia, postul si rugaciunea, sa ne grabim a ne incinge cu aceste
arme! Sa dobandim mila, sa ne imbracam in bunatate, dupa povata si
indemnul Apostolului (Coloseni 3, 12).
Trasatura aparte a caracterului nostru,
trasatura aparte de totdeauna a purtarii noastre sa fie milostivirea. In
afara milostivirii sa nu cautam dreptate. Mila ce vine din firea
omeneasca vatamata de cadere este potrivnica dreptatii: mila ce se
revarsa din poruncile Evangheliei se afla, cu toata imbelsugarea sa, in
legatura nedespartita cu dreptatea dumnezeiasca, ce se si arata prin ea
(Ps. 84, 11-14; 88, 15).
Nu numai pe timpul sfintelor posturi
randuite de Sfanta Biserica sa ne smerim trupurile prin intrebuintarea
cu masura a mancarii - mai ales a mancarii de un anumit fel - ci si in
restul timpului sa intrebuintam mancarea cu intelepciune, potrivit
nevoilor noastre adevarate, pentru a ne pastra puterile trupesti si
sanatatea trupeasca. Dupa ce ne vom fi robit trupul duhului prin
postire, dupa ce ne vom fi facut duhul asemanator ingerilor prin
bunatate, sa il inaripam cu rugaciunea: fie ca duhul nostru sa
dobandeasca fericita deprindere de a se inalta in zbor repede si ades
catre Dumnezeu si de a cere binecuvantarea lui Dumnezeu in
intreprinderile noastre! Nu vom intarzia sa il vedem pe Dumnezeu ca
ajutator si carmuitor al lucrarii noastre. Si nu numai atat!
inaltandu-ne des cu gandul la Dumnezeu, putin cate putin vom curati
calea obiceiurilor noastre de toata faradelegea - nu numai de cea
grosolana, ci si de cea subtire, savarsita cu gandurile si simtamintele.
Cine va cuteza sa-L cheme pe Dumnezeu in
ajutor la o fapta pacatoasa? Cine, infatisandu-si cererea imparatului
imparatilor, nu se va ingriji mai intai ca cererea sa fie vrednica de
privirea imparateasca si dumnezeiasca, ce patrunde in ascunzisurile
inimii si vede la fel de limpede toate cele vazute si nevazute? De vom
cere ceva dupa voia Lui, doar atunci ne va asculta (I Ioan 5, 14), a
spus Apostolul.
Cine, intorcandu-se mereu catre
Dumnezeu, nu va dobandi incredintarea si simtamantul ca traieste sub
ochii lui Dumnezeu, ca fiecare fapta a sa, fiecare miscare a sufletului
sau este vazuta de Atotvazatorul si Pretutindenea Fiitorul Dumnezeu?
Aceasta incredintare si acest simtamant au drept urmare neaparata
sporirea duhovniceasca a crestinului. Sa ne daruiasca Milostivul nostru
Domn aceasta sporire, intru slava numelui Sau si spre mantuirea noastra!
Amin.
Sfantul Ignatie Briancianinov
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu