Sfantul Dionisie
Areopagitul, praznuit de Biserica Ortodoxa in ziua de 3 octombrie,
reprezinta o culme a gandirii patristice. Scrierile pastrate de la
acesta, de mici dimensiuni, au un continut teologic deosebit de adanc.
Poate ca nici un alt autor patristic nu s-a bucurat de o atentie mai
mare decat el, atat in Rasaritul ortodox, cat si in Occidentul catolic
si protestant.
Despre acesta citim in Sfanta
Scriptura, unde gasim scris: "Iar in Atena, pe cand Pavel ii astepta,
duhul lui se indarjea in el, vazand ca cetatea este plina de idoli. Deci
discuta in sinagoga cu iudeii si cu cei credinciosi, si in piata, in
fiecare zi, cu cei ce erau de fata. Iar unii dintre filozofii epicurei
si stoici discutau cu el, si unii ziceau: Ce voieste, oare, sa ne spuna
acest semanator de cuvinte? Iar altii ziceau: Se pare ca este vestitor
de dumnezei straini, fiindca binevesteste pe Iisus si Invierea. Si
luandu-l cu ei, l-au dus in Areopag, zicand: Putem sa cunoastem si noi
ce este aceasta invatatura noua, graita de tine? Caci tu aduci la auzul
nostru lucruri straine. Voim deci sa stim ce vor sa fie acestea. Toti
atenienii si strainii, care locuiau acolo, nu-si petreceau timpul decat
spunand sau auzind ceva nou. Si Pavel, stand in mijlocul Areopagului, a
zis: (...) Si auzind despre invierea mortilor, unii l-au luat in ras,
iar altii i-au zis: Te vom asculta despre aceasta si altadata. Astfel
Pavel a iesit din mijlocul lor. Iar unii barbati, alipindu-se de el, au
crezut, intre care si Dionisie Areopagitul si o femeie cu numele
Damaris, si altii impreuna cu ei" (Fapte 17, 16-34).
Sfantul Dionisie Areopagitul, ucenicul Sfantului Apostol Pavel
Dionisie Areopagitul, nascut in orasul
Atena, a fost instruit in tainele filosofiei, atat acasa, cat si in
celebrele scoli din oras. Dupa ce a finalizat studiile de filosofie, in
Atena, el a plecat in Egipt, pentru a si le completa. Totodata, el avea
si bune cunostinte astronomice. Pe cand se afla in Egipt, in Ierusalim
avea loc rastignirea Mantuitorului. Potrivit traditiei, cand Dionisie a
vazut cerurile intunecandu-se, intr-un ceas neobisnuit al zilei, el ar
fi rostit urmatoarele cuvinte: "Sau Dumnezeu patimeste, sau lumea
aceasta vazuta se sfarseste."
Intorcandu-se in Atena, inteleptul
Dionisie a ajuns un membru de seama in Areopag. Astfel, el a luat parte
la cuvantarea sustinuta in Areopag de Sfantul Apostol Pavel. In anul 51,
Dionisie se va converti la crestinism, fiind botezat de Sfantul Pavel,
si se va numara intre cei saptezeci de Apostoli.
Sfantul Apostol Pavel l-a randuit pe
Dionisie drept episcop al Atenei. Dupa o vreme, sfantul a renuntat la
toate si a urmat Apostolului Pavel, in calatoriile sale misionare.
Astfel, el a ajuns si in Ierusalim, unde a intalnit-o pe Maica Domnului,
intalnire despre care a scris, mai apoi, intr-una dintre cartile sale.
Sfantul Dionisie Areopagitul s-a numarat printre Apostoli si episcopi,
cand acestia s-au adunat la Adormirea Maicii Domnului.
Sfantul Apostol Pavel a primit
mucenicia, in anul 67, in Roma. Sfantul Dionisie, fiind probabil de
fata, a simtit si el dorinta de a-L slavi de Dumnezeu cu moarte
muceniceasca. Potrivit traditiei, dupa moartea Apostolului Pavel, la
indemnul Sfantului Clement, episcopul Romei, Sfantul Dionisie va pleca
in Galia, impreuna cu preotul Rustic si pe diaconul Elefterie. Aici, el
zideste o biserica in cetatea Parisului si converteste multi pagani la
crestinism.
In cele din urma, in anul 96, sub
domnia imparatului Domitian (81-96), Sfantul Dionise Areopagitul a fost
prins si chinuit pentru credinta sa, impreuna cu Rustic si Elefterie.
Toti trei au suferit moarte martirica, taindu-li-se capul, in Paris. Mai
apoi, in ziua de 3 octombrie, o crestina instarita din oras a cumparat
un mormant nou si, luand trupurile sfintilor barbati, le-a ingropat in
acesta. Traditia mentioneaza ca Sfantul Dionisie a murit la peste 90 de
ani. Locul muceniciei este declarat a fi Parisul, dar nu este exclus ca
acesta sa fi fost altul.
Sfanta Traditie a consemnat doua vieti
diferite ale Sfantului Dionisie Areopagitul. Acest lucru s-a produs din
cauza confuziei dintre acesta si Sfantul Dionisie al Parisului. Nu se
poate afirma cu exactitate daca Sfantul Dionisie Areopagitul a facut sau
nu o calatorie in Galia. Nu se poate spune daca el a fost sau nu in
regiunea Romei. Este putin probabil ca el sa fi intemeiat prima
comunitate crestina din Paris.
Potrivit lui Dionisie din Furna, care
ne-a lasat o celebra Erminie a picturii bizantine, Sfantul Dionisie
Areopagitul trebuie zugravit batran, cu parul lung si cret, avand barba
despicata in doua, iar in maini purtand o hartie, pe care sa scrie:
"Aducandu-ne aminte, dar, de aceasta porunca mantuitoare si de toate
cele ce s-au facut pentru noi: de Cruce, de groapa, de invierea cea de a
treia zi..."
Sfantul Dionisie Areopagitul. Scrierile.
Cele mai cunoscute texte pastrate de la
Sfantul Dionisie Areopagitul sunt urmatoarele patru tratate: "Despre
numirile dumnezeiesti"; "Despre teologia mistica"; "Despre ierarhia
cereasca"; "Despre ierarhia bisericeasca", insotite de zece scrisori.
Invatatura cuprinsa in aceasta opera este deplin ortodoxa.
Potrivit mai multor cercetatori,
autorul lucrarilor amintite nu ar fi insa ucenicul Sfantului Apostol
Pavel, ci un autor crestin din secolul al V-lea, care scrie sub
pseudonimul "Dionisie Areopagitul". Astfel, in studiile occidentale,
aceste scrieri apar sub numele "Pseudo-Dionisie Areopagitul" sau
"Dionisie Pseudo-Areopagitul".
Paternitatea areopagitica a textelor a
fost pusa la indoiala pentru prima data in perioada Renasterii, de catre
filologul renascentist Lorenzo Valla (+1457). Patrologii Claudio
Moreschinni si Enrico Norelli afirma clar ca operele puse pe seama
Sfantului Dionisie Areopagitul nu ii pot apartine. Motivele invocate de
acestia sunt urmatoarele: in aceste scrieri, forma canonului Sfintei
Scripturi este cea care apare abia prin secolul al III-lea; sunt
folositi termeni care apartin hristologiei enuntate de Sinodul al IV-lea
de la Calcedon; formele monahale prezentate in aceste scrieri sunt cu
neputinta sa fi existat astfel inca din primul secol crestin. Astfel,
potrivit celor doi autorul real al acestui corpus nu este Sfantul
Dionisie Areopagitul.
Pe de alta parte, teologi precum
parintele Dumitru Staniloae, formuleaza o serie de argumente care sustin
paternitatea Sfantului Dionisie Areopagitul asupra operelor discutate.
Argumentele de ordin istoric sunt destul de clare, ele referindu-se la
aceleasi evenimente expuse mai sus. Astfel, parintele Staniloae nu
recunoaste vreo influenta a unui Sinod Ecumenic asupra scrierilor, ceea
ce plaseaza data de lucru a acestora inainte de anul 325. Cat despre
monahism, parintele sustine cu tarie ca au existat monahi inca de
timpuriu, chiar daca nu avem marturii clare din acea perioada.
Faptul ca in aceaste scrieri nu se
citeaza alti autori se datoreaza faptului ca, cel putin in primele
secole, apelul fundamental se facea direct la Sfanta Scriptura, deci mai
putin la alte scrieri. Mai departe, Sfantul Dionisie Areopagitul nu
poate fi acuzat de panteism, asemenea reprezentantilor curentului
neo-platonic, caci el nu identifica niciodata pe Dumnezeu cu lumea, ci
face o distinctie clara si corecta a raportului dintre Dumnezeu si lume.
Sfantul Dionisie Areopagitul este
primul autor patristic care ne-a lasat o ierarhizare a cetelor
ingeresti. Potrivit acestuia, in prima treapta, care este cea mai
inalta, se afla Tronurile, Heruvimii si Serafimii, in a doua treapta se
afla Stapaniile, Domniile si Puterile, iar in treapta a treia se afla
Incepatoriile, Arhanghelii si Ingerii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu