Visul Maicii Domnului, alaturi
de "Epistolia Domnului Iisus Hristos", de "Cele 12 Vineri" si de alte
asemenea cartulii si talismane, este o carte necanonica, adica
neaprobata de Biserica si nevazuta ca fiind autentica si de un real
folos duhovnicesc. Multi parinti s-au pronuntat asupra acesteia, ca
fiind nefolositoare, spre pastrarea sanatatii sufletesti a
credinciosilor, insa, cu toate acestea, ea inca se mai gaseste pe
tarabele de suveniruri si chiar in unele pangare bisericesti. Din
pacate, obiceiuri aparute peste noapte inca mai concureaza cu dreapta credinta.
Se zice ca aceasta scriere s-a gasit in Mormantul Maicii Domnului,
in Ierusalim. Zic astfel cei care il recomanda (nu preoti): "Aceasta
rugaciune cine o va citi cu credinta in toata ziua o data si o va purta
la sine va fi pazit de toate relele si nu se va tine de inecare in rauri
sau in mare, nici nu va muri de vreo moarte cumplita si de boala, isi
va afla mangaierea sufletului sau si insanatosire. Femeia insarcinata de
o va citi in toate zilele, va naste cu usurinta, iar cei asupriti isi
vor dobandi dreptatea. Cel ce va fi suparat de dusmani si de duhul
necurat, se va izbavi, si la sfarsitul vietii sale, cu trei zile inainte
de moarte sa, va vedea in somnul sau pe Prea Sfanta de Dumnezeu
Nascatoare, cu ale carei rugaciuni, Hristos Dumnezeule mantuieste-ne pe
noi. Amin"
Duhul si invataturile acestea nu apartin dreptei credinte.
Se simte un fel de magie, un fel de credinta in talismane norocoase si
altele asemenea. Textul, in majoritatea cartuliilor este de o traducere
proasta, agramata si cu multe greseli, ceea ce indica foarte multe
despre autorii si furnizorii acesteia. Astazi, s-au mai corectat din
greseli.
Dupa cum am spus si mai sus, aceasta
cartulie ar fi fost gasita in Mormantul Maicii Domnului. Se spune ca
Maica Domnului ar fi avut un vis, mai inainte de Patimile Domnului,
vazand si cunoscand din-nainte toate cele ce au urmat. Aceasta
invatatura insa nu are nici un temei biblic sau patristic. Plus ca, de
atatea ori Mantuitorul si-a vestit Patimile, iar cu siguranta Maica Sa
nu era lipsita de aceasta cunostinta. Pe langa aceasta, intreg Vechiul Testament este plin de profetii mesianice despre Patimile lui Mesia.
Nici un sfant nu a cautat sa-l vada pe
Domnul Hristos, pe Maica Domnului sau pe oricare alt sfant in viata
fiind inca. De-a lungul vremii, Biserica s-a confruntat cu multe
descoperiri si vedenii, dar parintii duhovnicesti
le-au privit cu circumspectie si de multe ori au preferat sa le
respinga decat sa cada in vreo greseala. Vedem aceasta mai ales in Pateric si in Vietile Sfintilor.
La un moment dat, unui pustnic ii apare
inainte Hristos. Atunci el, speriat, inchide ochii si se ascunde,
zicand: "Doamne, pleaca de la mine, caci sunt om pacatos. Nu in aceasta
viata vreau eu sa te vad, ci in cea de dincolo imi doresc sa te vad."
Visul Maicii Domnului - Ce zic parintii duhovnicesti ?
Sfantul Diadoh al Foticeii
ne indeamna sa nu primim nici vis, nici aratare, nici lumina, nici
glas, nici stralucire, pentru ca de cele mai multe ori sunt batjocura a
dracilor. Si chiar daca vedenia este de la Dumnezeu, El nu se supara
daca nu o primim pentru ca stie ca din pricina dracilor ne aparam.
(Filocalia, volumul 1).
Inalt Prea Sfintitul Antonie Plamadeala,
spune foarte clar si cu durere: "Cu nimic nu e lupta mai grea decat cu
traditiile intrate in constiinta poporului, chiar si cand acestea ajung
sa fie absurde si sa-si piarda sensurile originale. Numai prin jertfe,
vechiul poate fi biruit de nou, irationalul de rational."
Parintele Ilie Cleopa,
fiind intrebat despre aceste cartulii cu provenienta indoielnica,
spune: "Unele dintre aceste carti ne-au ramas de la bogomili, un fel de
sectari ai bulgarilor (secolul XII). Acestea sunt carti apocrife, adica
neaprobate de Sfantul Sinod. Nu-i bun "Visul Maicii Domnului", nici
"Epistolia". Dar Biserica le-a tolerat, le-a ingaduit, pentru ca multa
lume s-a intors la pocainta dupa ele, dar nu sunt aprobate de Sfantul
Sinod.
Cele mai bune sunt Acatistul Maicii Domnului si Paraclisul Maicii Domnului. Acestea au mare putere si sunt aprobate de toate Sinoadele Ecumenice. Sa le cititi in fiecare zi. Cititi Acatistul Bunei Vestiri, cel mai renumit; Acatistul Acoperamantului Maicii Domnului,
cand ai o suparare mare, sa te acopere Maica Domnului; si Acatistul
Maicii Domnului numit "Bucuria tuturor scarbitilor". Ai vazut in
Ceaslov, cand ai scarbe mari si-l citesti, Maica Domnului iti da
bucurie; si Paraclisul este pentru calmare. Cand esti nervos, cand ai
suparare in casa si-i tulburat sotul sau sotia, cititi Paraclisul Maicii
Domnului cu candela
apansa la sfintele icoane si va linistiti. Aceasta putere are
Paraclisul Maicii Domnului, ca sa dea liniste in familie si in casa."
Parintele Arsenie Papacioc,
spune astfel: "Siguranta ca te vei mantui este o ispita grea care isi
are radacina in mandrie, ispita a celui rau tocmai pentru a-l indeparta
pe om de la mantuire. Atitudinea corecta este cea ortodoxa adica
nadejdea mantuirii, nu certitudinea. Fratilor, fara spovedanie, fara
dorinta de a ne curati viata, nu se mantuieste nici un crestin, chiar de
ar purta la el toate talismanele din lume. (...) Vanzare buna celor
care comercializeaza acesti idoli in miniatura: visul, epistolia,
talismanul si bijuteria de la Ierusalim. Iar putin credinciosilor care
le cumpara inselare usoara daca sunt slabi. Dar sa nu fie nimeni slab!"
Parintele Teofil Paraian,
ajungand si el sa se pronunte asupra acestor cartulii, spune foarte
clar: "Adevarul este ca in Sfanta Evanghelie se vorbeste despre Maica
Domnului intamplator. Sfintii Evanghelisti nu si-au propus sa ne
prezinte pe Maica Domnului. Daca citim ceea ce este scris in fiecare
dintre Sfintele Evanghelii despre Maica Domnului, constatam ca de fapt
Sfintii Evanghelisti nu si-au propus sa scrie anume despre Maica
Domnului, ci despre Maica Domnului s-a scris in Sfanta Evanghelie in
legatura cu Domnul Hristos, tangential, si de aceea putem gasi prea
putine informatii in legatura cu Maica Domnului.
Credinciosii doresc sa stie multe despre
Maica Domnului si pana la urma s-a ajuns si la niste plasmuiri, niste
istorisiri despre Maica Domnului care vor sa umple acest gol, insa in
realitate golul acesta este mai mult decat se poate spune despre Maica
Domnului, mai ales de catre oameni necompetenti.
De exemplu "Visul Maicii Domnului" este o
carte apocrifa care vrea sa spuna ceva despre Maica Domnului, ceva ce
nu e in gandirea autentic ortodoxa. Si atunci suntem mai folositi sa
avem in vedere putinele informatii despre Maica Domnului, ceea ce este
autentic in gandirea ortodoxa si sa ne multumim cu putinul acela. Si
putinul acela care il gasim in Sfintele Evanghelii despre Maica Domnului
de fapt ne spune mai mult despre Maica Domnului decat acel mult care
pana la urma este mai mult o umplutura."
Visul Maicii Domnului - textul in sine
"Dormind Prea Sfanta Fecioara de Dumnezeu
Nascatoare in Muntele Eloanului, cand a fost in cetatea Betleemului, a
venit acolo Domnul nostru Iisus Hristos si a intrebat-o: Maica mea Prea
Sfanta dormi? Iara ea a zis: Fiul meu prea dulce si prea frumoase Iisuse
am fost adormita si iata ca am visat strasnic vis pentru Tine. Si a zis
Domnul: Spune, maica mea, visul ce ai vazut.
Si ea a zis: Fiul meu prea dulce, am
vazut pe Petru in Antiohia si Roma si pe Pavel in Damasc, iar pe tine
te-am vazut in cetatea Ierusalimului rastignit pe cruce, langa doi
alhari. Carturarii, fariseii si necredinciosii, defaimandu-te foarte,
te-au batjocorit si descult te-au judecat si cu otet te-au adapat, cu
trestie si cu toiag peste cap te-au batut, si in sfantul obraz te-au
scuipat, si cununa de spini pe capul tau au pus, si unul din ostasi cu
sulita in coasta te-a impuns, din care indata a iesit sange si apa.
Soarele s-a intunecat si luna in roseata s-a schimbat. Catapeteasma
bisericii de sus pana jos in doua s-a despicat, intuneric mare s-a facut
peste tot pamantul, de la al saselea pana la al noualea ceas, Iosif si
cu Nicodim mi se parea ca te coboara de pe Cruce si cu giulgi curat
te-au infasurat si in mormant te-au pus si in iad te-ai pogorat si usile
cele de arama le-ai sfaramat si zavoarele cele de fier le-ai zdrobit,
pe Adam si Eva scotandu-i afara si inviind a treia zi te-ai inaltat la
ceruri si te-ai pus de-a dreapta Tatalui.
Iar Domnul a zis: Maica mea Prea Sfanta,
adevarat vis ai visat si acestea toate voua sa le patimesc pentru neamul
omenesc .Si de va scrie cineva visul tau si il va tine de la sine, il
va purta in casa sa si il va pastra de cea casa dracul nu se va apropia
si pe duhul cel necurat il va goni si ingerul lui Dumnezeu va sta tot
deauna langa dansul, de-o dreapta si de navalirile si supararile dinspre
oamenii cei rai va fi mantuit, si la drum de va calatori si va avea
acest vis pe langa sine, acel om nu se va teme de grindina, de tunet, de
fulger si va fi langa dansul indreptand calea lui ori incotro va merge.
La dreapta judecata va afla mila si la iesirea sa din viata ma voi
arata acelui om dinpreuna cu tine, Maica mea, si ingerul meu va lua
sufletul lui ducandu-l in Imparatia Cerurilor, veselindu-se acolo cu
toti dreptii, care din veac bine au placut Mie. Amin!"
Visul Maicii Domnului - Sa luam aminte !!
Cu cat un om cunoaste mai bine dreapta
credinta si ii cerceteaza pe parintii imbunatatiti duhovniceste (in
carti sau inca in viata fiind), cu atat acela isi va da seama de
greselile si pericolele din aceasta cartulie aparuta fara nici o
legatura cu Sfanta Scriptura sau cu Sfanta Traditie.
Textul se incheie cu o certitudine a mantuirii, ceea ce este dureros de gresit. Parintele Arsenie Papacioc,
spune astfel: "Siguranta ca te vei mantui este o ispita grea care isi
are radacina in mandrie, ispita a celui rau tocmai pentru a-l indeparta
pe om de la mantuire. Atitudinea corecta este cea ortodoxa adica
nadejdea mantuirii, nu certitudinea. Fratilor, fara spovedanie, fara
dorinta de a ne curati viata, nu se mantuieste nici un crestin, chiar de
ar purta la el toate talismanele din lume."
Acelasi mare parinte, mai spune: "Vanzare
buna celor care comercializeaza acesti idoli in miniatura: visul,
epistolia, talismanul si bijuteria de la Ierusalim. Iar putin
credinciosilor care le cumpara inselare usoara daca sunt slabi. Dar sa
nu fie nimeni slab!"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu