Cand se implineau patruzeci de zile de la Invierea
Domnului, apostolii au revenit la Ierusalim. Este de presupus ca ei au
parasit Galileea la indemnul lui Iisus, caci din proprie initiativa nu
s-ar fi hotarat sa revina in cetatea sfanta, unde puteau fi prinsi si
inchisi de catre arhierei.
Inainte de a relata Inaltarea la cer, Sfantul Luca
tine sa sublinieze ca Hristos "S-a infatisat pe Sine viu dupa patima Sa
prin multe semne doveditoare, aratandu-li-Se timp de patruzeci de zile
si vorbind cele despre imparatia lui Dumnezeu" (F.A. 1,3). Trebuie
retinuta insistenta cu care evanghelistul revine asupra faptului ca
Iisus a confirmat Invierea Sa "prin multe semne doveditoare". Din
afirmati a de mai sus rezulta de asemenea ca in Evanghelii nu se afla
consemnat tot ce a grait El in acele zile. Se pare ca Domnul a staruit
mai mult asupra tainei Imparatiei, ceea ce evanghelistii au omis sa
mentioneze. Porunca de a se reintoarce la Ierusalim facea parte probabil
tot din acele invataturi pe care ei nu le-au mai inserat in scrierile
lor.
In cetatea sfanta Iisus Se arata pentru cea din urma
data ucenicilor, pe cand "cei unsprezece sedeau la masa", dupa cum
precizeaza Sfantul Marcu (16, 14), singurul evanghelist care consemneaza
cuvintele Domnului rostite cu acest prilej. Relatand aceasta ultima
aratare, el arata dintru inceput ca Iisus i-a mustrat pe apostoli
"pentru necredinta si impietrirea inimii lor, caci n-au crezut pe cei
ce-L vazusera inviat" (V. 14). Se poate deci constata din nou cat de
putin pregatiti au fost ucenicii pentru a accepta minunea Invierii, la
evidenta careia s-au plecat numai dupa aratarile si semnele daruite lor
de Hristos.
Si data asa, Domnul repeta porunca de a propovadui
Evanghelia in toata lumea, indemn care apare insa amplificat cu un adaos
bogat in intelesuri. "Mergeti in toata lumea si propovaduiti Evanghelia
la toata faptura" (16, 15) le spune El celor unsprezece care se gaseau
adunati la Ierusalim. Este o afirmatie de o importanta capitala, din
care reiese limpede ca toata zidirea este chemata la mantuire. Cuvintele
Sfantului Pavel din epistola catre romani se inscriu pe linia aceleiasi
conceptii. Hristos S-a intrupat pentru mantuirea omului si pentru ca
intreaga creatie, ce fusese supusa stricaciunii din pricina caderii, sa
fie restaurata si sfintita de har. Lucrarea Sa a avut drept scop
mantuirea universala, de aceea din Imparatia de la sfarsitul veacurilor
va face parte toata zidirea, purificata de urmele pacatului. In clipa
cand Hristos Se pregateste sa inalte firea omeneasca in sanul Sfintei
Treimi, parga a indumnezeirii omului, El intelege sa aminteasca
ucenicilor legatura ce exista intre om si creatia care pana atunci
impreuna suspina si se afla ca in dureri de nastere (Rom. 8, 22). Vestea
cea buna adusa de Hristos priveste deci intreaga faptura. Indata dupa
ce rosti indemnul la propovaduire, Domnul adauga: "Cel ce va crede si se
va boteza se va mantui; iar cel ce nu va crede se va osandi" (Marcu 16,
16).
Apostolii sunt datori sa predice vestea cea buna la
toate neamurile, dar Evanghelia nu va fi primita de toti. Oamenii sunt
liberi sa accepte cuvantul divin transmis de apostoli sau sa-l respinga,
osandindu-se astfel in mod deliberat. Aceasta alternativa va fi mereu
actuala pana la sfarsitul veacurilor, caci pana atunci omenirea va fi
continuu in situatia de a opta intre viata si moarte spirituala.
Celor ce vor crede Iisus le fagaduieste ca se vor
bucura de daruri deosebite: "In numele Meu, demoni vor izgoni, in limbi
noi vor grai, serpi vor lua in mana si chiar ceva datator de moarte de
vor bea nu-i va vatama, peste cei bolnavi isi vor pune mainile si se vor
face sanatosi" (16, 17 -18). Fara indoiala ca Domnul are aici in vedere
harismele, care vor insoti primirea Duhului Sfant si pe care apostolii
le vor poseda in toata plenitudinea lor. Ulterior, multi crestini ajunsi
pe treptele sfinteniei se vor invrednicide asemenea daruri, care insa
nu vor fi legate in mod mecanic de primirea botezului. Trebuie insa
subliniat ca toate aceste lucrari, care depasesc puterile naturale ale
omului, vor fi indeplinite in numele lui Iisus.
Apropiindu-se clipa cand Domnul avea sa-i paraseasca
pe apostoli, El le porunceste sa nu se departeze de Ierusalim inainte de
a primi fagaduinta Tatalui, adica pe Sfantul Duh: "Ca Ioan a botezat cu
apa, iar voi veti fi botezati cu Duhul Sfant, nu mult dupa aceste zile"
(F.A: 1, 5). Hristos le descopera deci in mod limpede apropiata venire a
Duhului.
Cuvintele Sale trezesc in apostoli o nedumerire: oare
pogorarea Sfantului Duh, pe care El le-o fagaduia, avea sa insemne
instaurarea imparatiei lui Israel? Ucenicii dau din nou dovada de o
intelegere gresita, confundand planul terestru cu cel spiritual,
deoarece continua sa astepte restabilirea puterii lumesti a poporului
ales. Domnul nu le raspunde decat prin cuvintele: "Nu este al vostru a
sti anii sau vremile pe care Tatal le-a pus in stapanirea Sa" (1, 7). El
tagaduieste astfel ucenicilor si, prin ei, tuturor muritorilor dreptul
de a cunoaste momentul cand vor avea loc evenimentele care vor puncta
destinul istoric al umanitatii, precum si trecerea in faza eshatologica.
Aceeasi interdictie se extinde de fapt asupra intregului viitor, care
va ramane pururea pentru om o mare necunoscuta. Orice incercare de a
scruta tainele viitorului poate duce la o foarte grava rupere a
echilibrului psihic, asa cum s-a constatat in repetate randuri.
Se pare ca, dupa ce le grai aceste lucruri,
Mantuitorul parasi impreuna cu apostolii Ierusalimul, indreptandu-Se
spre Betania (Luca 24,50). Ajunsi pe Muntele Maslinilor, Domnul rosti
ultima Sa fagaduinta: "Ci veti lua putere, venind Duhul Sfant peste voi,
si Imi veti fi Mie martori in Ierusalim si in toata Iudeea si in
Samaria si pana la marginea pamantului" (FA. 1,8). Coborarea Sfantului
Duh va insemna pentru ucenici o adevarata nastere spirituala, de aceea
dupa Cincizecime ei vor deveni alti oameni. Astfel intariti, prin
puterea Duhului, le va reveni misiunea de a marturisi credinta in Iisus
si in Inviere pana la marginile pamantului. De apostolat tine deci in
primul rand indatorirea de a-L face cunoscut lumii pe Hristos si
invatatura Sa.
Dupa ce le-a dat aceasta porunca suprema, Domnul Si-a
ridicat mainile, binecuvantandu-i pe ucenici, iar pe cand ii
binecuvanta S-a inaltat la cer (Luca 24, 51), in timp ce un nor L-a
facut nevazut pentru ochii lor (F.A. 1,9). Nicaieri in Evanghelii nu mai
apare Iisus in aceasta atitudine solemna, amintind de aceea a unui
preot care slujeste. Evanghelia dupa Luca se deschide cu o slujba religioasa intrerupta de aparitia ingerului venit sa vesteasca preotului Zaharia nasterea Sfantului Ioan Botezatorul.
Ea se sfarseste, dupa cum observa Schlier, cu momentul in care Iisus
incheie aducerea propriei jertfe cu o binecuvantare. Liturghia este de
data aceasta indeplinita pana la capat, iar Hristos Se infatiseaza in
ipostaza de arhiereu care isi binecuvanteaza credinciosii. El patrunde
in cer, in sanul Sfintei Treimi, cerand indurare pentru omenirea apasata
de pacate si de dureri.
Apostolii, care in clipa cand Domnul a inceput sa Se
departeze de ei I s-au inchinat cu smerenie, nu incetara totusi sa
priveasca spre cer, desi norul Il ascundea de ochii lor. In teofaniile
din Biblie, Dumnezeu le-a vorbit adesea oamenilor din nor, fapt
constatat si cu prilejul Schimbarii la Fata a lui Hristos. Dumnezeu Se
descopera prin mijlocirea norului, fenomen prin care se manifesta
energiile divine, menite atat sa revelelze prezenta Divinitatii, cat si
sa o ascunda.
In clipa cand Iisus incepe sa Se inalte EI este
acoperit de nor, semn ca Fiul Se reintoarce la Tatal, iar fata Sa nu mai
poate fi intrezarita de ucenici, norul fiind un adevarat val care
acopera chipul Sau omenesc.
Pe cand apostolii priveau in sus, incercand sa-L mai
urmareasca cu ochii, doi barbati in haine albe - desigur, doi trimisi
ceresti - s-au aflat langa ei, zicandu-le: "Barbati galileeni, de ce
stati si priviti la cer? Acest Iisus care S-a inaltat de la voi la cer,
astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la cer" (F.A. 1, 11). Ca
in toate imprejurarile de seama din viata lui Hristos, si de aceasta
data puterile netrupesti sunt de fata, incercand sa talcuiasca
muritorilor ceva din taina mai presus de fire. Se cuvine a observa in
primul rand - fapt atestat si de ingeri - ca Hristos nu a fost rapit la
cer, ca odinioara Enoh sau proorocul Ilie, ci S-a inaltat cu de la Sine
putere. Domnul Insusi vestise in mod indirect ucenicilor Inaltarea Sa,
atunci cand, in sinagoga din Capernaum, ii intrebase: "Dar daca veti
vedea pe Fiul Omului, suindu-Se acolo unde era mai inainte?" (Ioan 6,
62).
Ingerii amintesc ucenicilor de a doua venire a lui
Hristos pentru ca acestia sa nu se lase coplesiti in acea clipa de
durerea despartirii. Totodata, prin aceste cuvinte ei vor sa sublinieze
legatura indisolubila dintre Inaltare si Parusie. Inaltarea, care
constituie ultimul act din viata pamanteasca a lui Iisus, reprezinta de
asemenea anticiparea zilei celei mari a Judecatii, cand, la trambita
arhanghelului, dreptii care nu vor fi murit inca vor fi rapiti in nori",
dupa cuvantul apostolului (1 Tes. 4, 17). In cuvantarea de ramas bun,
Domnul spusese ucenicilor: "Ma duc sa va gatesc loc. Si daca Ma voi duce
si va voi gati loc, iarasi voi veni si va voi lua la Mine, ca sa fiti
si voi unde sunt Eu" (Ioan 14, 2-3). Prin Inaltarea Sa Domnul a deschis
omului portile cerului si a facut posibil ca, la sfarsitul veacurilor,
faptura indumnezeita sa revina la Creatorul sau.
Apostolii vor fi intuit ceva din aceste taine, auzind
cele vestite de solii ceresti, de aceea Luca spune ca ei s-au intors la
Ierusalim cu bucurie mare. Bucuria resimtita de ucenici va fi fost
impartasita, la diferite niveluri existentiale, de toate fiintele
spirituale, martore ale intrarii lui Iisus in cer, cu trupul Sau
indumnezeit. O cantare din Penticostar incearca sa evoce bucuria
puterilor netrupesti: "Puterile cele intelegatoare au strigat catre cele
mai de sus: Imparatul a toate, trup pamantesc purtand, a venit la noi
intru odihna Sa, pe oameni indumnezeind pentru multa milostivire si
nemasurata mila". Sfantul Ioan Gura
de Aur spune ca daca ingerii se bucura pentru un pacatos care se
pocaieste, asa cum a aratat Iisus in parabola cu drahma cea pierduta
(Luca 15, 10), anevoie ne putem inchipui ce bucurie va fi fost cand
puterile netrupesti au vazut firea omeneasca patrunzand in cer prin
parga sa.
Inaltarea Domnului reprezinta ultima etapa din ciclul
Intruparii, ea readucandu-L pe Fiul, purtand trup omenesc, in sanul
Sfintei Treimi. Prin ea Hristos este asezat de-a dreapta Tatalui,
eveniment pe care il descoperise cu anticipare judecatorilor Sai atunci
cand spusese: "De acum veti vedea pe Fiul Omului sezand de-a dreapta
Puterii" (Matei 26, 64).
Sfantul Ioan Damaschin
subliniaza ca prin "dreapta Tatalui" trebuie sa se inteleaga slava
Dumnezeirii, in care Fiul salasluieste dinainte de veci si unde Se
inalta, dupa Inviere, cu trupul Sau preamarit.
Sederea de-a dreapta mai are insa si o alta
semnificatie. Ea arata ca Tatal Ii incredinteaza misiunea de a calauzi
lumea spre transfigurarea finala. Sfantul Pavel a afirmat ca Hristos va
imparati "pana ce va pune pe toti vrajmasii Sai sub picioarele Sale",
iar "vrajmasul cel din urma, care va fi nimicit, este moartea" (1 Cor.
15, 25-26), subliniind astfel ca scopul ultim al lucrarii Mantuitorului
va fi de a invinge moartea universala, spre a ridica intreaga creatie in
circuitul slavei.
ar formula "de-a dreapta Tatalui", care traduce in
termeni spatiali un mister cu neputinta de inteles in esenta sa,
incearca de asemenea sa sugereze corespondenta perfecta existenta intre
Fiul si Duhul, aflati din vesnicie in pozitie de reciprocitate fata de
Dmnnezeu Tatal. Grigorie Cipriotul a aratat ca intre Fiul si Duhul
exista dintotdeauna o relatie bipersonala, pe care sederea de-a dreapta
Tatalui o pune pregnant in lumina.
Prin inaltare, Duhul S-a revarsat plenar asupra
umanitatii lui Hristos. El insa din vesnicie Se odihnea peste Fiul,
odihna care marcheaza inca o legatura intre Persoanele Sfintei Treimi,
distincta de cea fiintiala. Inaltarea a constituit raspunsul Tatalui la
Jertfa Fiului, caci, asa cum a aratat Sfantul Pavel, Dumnezeu L-a
sculat pe Hristos din morti si L-a asezat de-a dreaeta Sa (Efes. 1, 20).
Trebuie insa sa se tina seama ca la Inaltare, ca si la Inviere, au
contribuit toate Persoanele Sfintei Treimi. Sa nu se uite ca Hristos S-a
inaltat la cer si cu de la Sine putere, firea dumnezeiasca revarsand
energii sfintitoare asupra omenitatii Sale, pregatita astfel in vederea
preamaririi si a patrunderii in locasurile ceresti.
Nu poate fi omisa, de asemenea, nici lucrarea
Sfantului Duh, care s-a impletit, fara indoiala, si in acel moment din
iconomia mantuirii cu aceea a Fiului. Patrunzand in cer cu trupul Sau
preamarit, Hristos ramane in plenitudinea ontica a naturii Sale
omenesti. Totusi, este o deosebire neta intre chipul in care, in cursul
vietii pamantesti a lui Iisus, firea Sa omeneasca se indumnezeia, sub
actiunea sfintitoare a energiilor divine, si indumnezeirea atinsa de
aceasta dupa Inviere si mai ales de la Inaltare incoace. Dupa Inaltare,
asa cum subliniaza Parintele Staniloae, omenitatea lui Hristos a suferit
o amplificare obiectiva, rara a iesi totusi din granitele proprii
naturii sale, deoarece El Si-a pastrat intacta si in sanul Sfintei
Treimi firea omeneasca transfigurata de har. Mantuitorul inalta astfel
faptura, prin mijlocirea umanitatii Sale, pana la Dumnezeu si o
introduce in sanul Sfintei Treimi, devenind adevaratul mediator intre
creatura si Dumnezeul care a zidit-o, Sfanta Treime - spune Bulgakov - e
intoarsa in modul acesta spre lume prin divino-omenitatea Fiului,
astfel incat impreuna-lucrarea lui Dumnezeu cu omul nu mai cunoaste
hotar.
Desi prin Inaltare Hristos dobandeste deplina
preamarire, totusi, se pare ca si in cer jertfa Sa ramane vesnic
actuala. In Apocalipsa apare Mielul injunghiat sezand pe tronul lui
Dumnezeu; in virtutea Jertfei Sale este EI vrednic sa deschida
infricosatoarea carte a istoriei: "Vrednic esti sa iei cartea si sa
deschizi pecetile ei, fiindca ai fost injunghiat si ai rascumparat lui
Dumnezeu, cu sangele Tau, oameni din toata semintia si limba si poporul
si neamul" (Apoc. 5,9).
Simbolul atat de sugestiv al Mielului in junghiat
este menit sa dezvaluie oamenilor, intr-un mod metaforic,
permanentizarea Jertfei lui Hristos, caci El ramane Arhiereu in veac
pana la sfarsitul istoriei. Sfantul Maxim spune ca, chiar si dupa
Inaltare, Hristos continua sa sufere pentru pacatele noastre, pentru
slabiciunile si caderile noastre, si prin aceasta suferinta le topeste
si ne elibereaza de povara. El nu ne mantuieste prin porunca
imparateasca, fiindca nici din cer El nu accepta sa ne converteasca prin
constrangere; de aceea, Jertfa Sa se prelungeste, sub o forma
nesangeroasa, si dincolo de hotarul acestei lumi, lucrand in chip
nevazut izbavirea noastra. Desi a biruit moartea, atata timp cat
omenirea se va mai afla pe lunga si anevoioasa cale a revenirii la
Tatal, Hristos nu va inceta sa sufere pentru rascumpararea ei. El nu Se
poate bucura deplin de salasluirea cu firea omeneasca in sanul Sfintei
Treimi atata timp cat mai raman suflete apasate de pacat si care tanjesc
dupa mantuire.
Este o mare mangaiere pentru omenirea coplesita de
suferinte si incercari de tot felul sa stie ca pe tronul slavei nu se
afla un stapan neindurator, ci ca, alaturi de Parintele ceresc, asupra
ei vegheaza Mielul jertfit pentru pacatele lumii si neincetand sa
patimeasca pentru ea pana la sfarsitul istoriei.
Hristos mantuieste pe om prin prelungirea Jertfei
Sale si prin rugaciunile pe care continua sa le inalte acolo in cer,
unde Se afla de-a dreapta Tatalui. In modul acesta se desavarseste in
transcendent lucrarea Sa arhiereasca, asa cum sublinia Sfantul Pavel
cand afirma ca avem "Arhiereu mare, Care a strabatut cerurile, pe Iisus,
Fiul lui Dumnezeu" (Evr, 4, 14). Si tot apostolul neamurilor amintea in
epistola catre romani ca Hristos Se afla de-a dreapta Tatalui, unde Se
roaga pentru noi (Rom. 8, 34). Dupa cum s-a mai accentuat, Insusi Domnul
le fagaduise apostolilor ca Se va ruga Tatalui ca sa le trimita pe
Mangaietorul, adica pe Duhul cel Sfant (Ioan 14, 16). Aceasta rugaciune
inaltata de Fiul in preajma Cincizecimii constituie, dupa Bulgakov,
incununarea lucrarii Sale. Evdokimov vede in Inaltarea lui Hristos cea
mai desavarsita forma a epiclezei, adica a invocarii Sfantului Duh
chemat sa sfinteasca intreaga zidire. Este de presupus de altfel ca si
Sfantul Duh Se ruga impreuna cu Fiul pentru ca Tatal sa ingaduie
coborarea Sa ipostatica. Duhul va fi trimis de catre Fiul: "Mangaietorul
pe care Eu Il voi trimite voua de la Tatal, Duhul Adevarului, Care de
la Tatal purcede" (Ioan 15, 26), dupa cum dezvaluie Iisus la ultima
cina. Fiul poseda deci Duhul in plenitudinea Sa, din moment ce Il poate
trimite. Pana la Inaltare, Iisus este Hristos, adica Unsul, deoarece
Duhul coboara peste natura Sa omeneasca si o sfinteste. Tot ceea ce face
este savarsit in impreuna-lucrare cu Sfantul Duh, chiar si dupa
Inviere, asa cum marturiseste Sfantul Luca atunci cand spune ca Hristos
poruncea apostolilor prin Duhul Sfant (F.A. 1,2). Dar in acea perioada,
asa cum subliniaza Bulgakov, desi peste El Se odihnea Duhul Stant,
Hristos nu era inca in masura sa-L trimita pe Mangaietorul.
Numai dupa Inaltare, dupa ce Fiul va fi fost
preamarit in omenitatea Sa, va dobandi El darul de a trimite Sfantul Duh
peste oameni. Preamarirea definitiva a naturii umane din Hristos face
de asemenea posibil ca omenirea, al carei cap este, sa-L primeasca pe
Duhul. Cand Iisus le-a spus apostolilor: "Datu-Mi-s-a toata puterea, in
cer si pe pamant" (Matei
28, 18), se pare ca a avut in vedere tocmai lucrarea
de trimitere a Paradetului. Semnul cel mai evident al preamaririi Sale
il va constitui deci trimiterea Sfantului Duh. Numai dupa ce firea
omeneasca va fi intrat in cer, implinind astfel impacarea deplina dintre
om si Dumnezeu, asa cum subliniaza Sfantul Ioan Hrisostom, va putea cobon Duhul Sfant peste oameni.
Facand posibila coborarea Sfantului Duh, Inaltarea
Domnului instaureaza timpul Bisericii, care va lua fiinta o data cu
Cincizecimea. Bucuria aratata de apostoli cand s-au reintors la
Ierusalim dupa Inaltare vadeste certitudinea lor ca se aflau la
inceputul unui nou ev. Inaltarea constituie incununarea liturghiei
terestre slujite de Domnul de-a lungul vietii Sale pamantesti si
totodata deschiderea unei noi perioade in istoria spirituala a lumii. Ea
inseamna inceputul reunificarii creatiei, ce fusese sfasiata prin
aparitia pacatului. Sfantul Maxim spune ca Hristos "S-a inaltat la cer
cu trupul primit, unind prin Sine cerul cu pamantul. Prin aceasta a unit
cele sensibile cu cele inteligibile si a aratat firea cea creata ca una
de la o extremitate la alta a partilor ei.
Sfantul Pavel rezuma de asemenea, intr-o formula
atotcuprinzatoare, ceea ce Inaltarea Domnului a adus pentru intreaga
zidire: "Cel ce S-a pogorat, Acela este Care S-a suit mai presus de
toate cerurile, ca pe toate sa le umple" (Efes. 4, 10). Hristos deci,
Care - asa cum a subliniat Sfantul Ioan Hrisostom - Se coborase la iad
spre a-i elibera pe cei robiti, prin Inaltarea cu trupul Sau indumnezeit
S-a suit mai presus decat heruvimii, serafimii si celelalte puteri
netrupesti, spre a se aseza pe tronul slavei. El a strabatut astfel
toate treptele creatiei, tacand cu putinta ca, la sfarsitul veacurilor,
toate cele zidite sa se readune in jurul Creatorului lor.
In sanul Sfintei Treimi, Fiul nu va inceta sa Se
roage pentru noi toti si sa incerce necontenit sa ne inalte catre El,
dupa cum singur a aratat: "Iar Eu. cand Ma voi inalta de pe pamant, ii
voi trage pe toti la Mine" (Ioan 12, 32). Biserica, al carei cap este
Hristos si in care saIasluieste Duhul Sfant, impartasind oamenilor viata
divina prin mijlocirea Sfintelor Taine, va face astfel posibila
inaltarea lor la Dumnezeu. Prin Biserica, Domnul va continua deci opera
Sa de mantuire, care va culmina in veacul viitor cu indumnezeirea
omului, termenul final al rascumpararii.
Sezand de-a dreapta Tatalui, Hristos asigura deci
dainuirea lumii in actualul eon, dupa cum tot El va face posibila, in
ziua cea mare, trecerea din istorie in vesnicie, precum si salvarea de
la pieire a tot ce a fost zidit spre viata. Sa nu se uite ca, daca dupa
Inaltare Hristos continua sa ramana Mielul injunghiat pentru pacatul
lumii, El este in acelasi timp si Pantocratorul, care calauzeste toata
zidirea spre mantuire. Prin cuvintele: "Datu-Mi-s-a toata puterea, in
cer si pe pamant" (Matei 28, 18), rostite dupa Inviere, El marturiseste
ca este stapanul absolut al intregii creatii si in aceasta calitate va
reveni spre a judeca viii si mortii si pentru a zidi ceruri noi si
pamant nou.
Inaltarea Domnului mai constituie si anticiparea
Inaltarii fiecaruia dintre ce ce vor crede in El, caci toti sunt chemati
ca, dupa Inviere, sa intre in Imparatie cu trupurile lor duhovnicesti. Sfantul Apostol Pavel
spune ca la Parusie cei care vor fi gasiti in viata vor fi rapiti in
nori, spre a-L intampina pe Domnul in vazduh (1 Tes. 4, 17).
Va avea deci loc un fenomen similar celui petrecut la
Inaltarea Domnului, iar faptul ca, dupa Adormirea sa, Maica Domnului
s-a Inaltat cu sfant trupul Sau la cer intareste nadejdea ca toti cei ce
cred vor intra cu trupurile lor transfigurate in Imparatia ce va sa
vina.
Inaltarea - deschiderea vietii duhovnicesti spre Imparatia cerurilor
Ceea ce deosebeste esential
spiritualitatea crestina de orice alta spiritualitate este, in afara de
faptul ca ea afirma identificarea omului cu dumnezeirea sau cu esenta
totala, caracterul ei hristologic. Legatura noastra cu Hristos se realizeaza si se intareste prin Duhul cel Sfant al Lui.
Iisus Hristos care este singurul "Mijlocitor" pe care l-a dat Dumnezeu oamenilor, ca scara spre Sine.
Iisus Hristos este puntea intinsa de la Dumnezeu pana pe taramul umanitatii noastre, prin ipostasul Sau cel unul, care intruneste si natura dumnezeiasca si pe cea omeneasca.
Ridicat din nou la slava si la autoritatea deplina a Dumnezeului, Omul – Hristos ramane totusi om, mai exact omul model la care trebuie sa ajungem cei ce credem in El.
Duhul aduce in creatiune viata si iubirea intertreimica, ridica creatiunea in planul iubirii intertreimice si al indumnezeirii1.
Prin Duhul Sfant noi suntem ridicati in lumea dumnezeiasca, sau lumea dumnezeiasca patrunde in noi. Aceasta ne preschimba.
Un alt temei al spiritualitatii autentice il constituie si Inaltarea la cer si sederea de-a dreapta Tatalui intru slava.
Dupa invatatura ortodoxa Invierea si Inaltarea sunt doua acte mantuitoare distincte, dar aflate in stransa legatura. In Hristos omul este condus de Dumnezeu, sustinatorul universului, spre indumnezeirea in care se afla El.
Tinta ultima a lucrarii Mantuitorului Hristos este sa invinga moartea universala, adica sa ridice intreaga creatie din starea de slabiciune extrema pe care a produs-o despartirea ei de izvorul vietii care este Dumnezeu: inseamna intarirea spiritului nostru din Duhul dumnezeiesc ce iradiaza din El, in asa masura incat sa invinga suprematia automatismului unei naturi care duce spre moarte. Iar aceasta se face prin ridicarea oamenilor in comuniunea desavarsita cu Dumnezeu Cel in Treime, infinit in puterea Lui spirituala.
Prin Inviere si Inaltare, dar mai ales dupa Inaltarea la ceruri intru slava de-a dreapta Tatalui, Trupul Mantuitorului Hristos este pe deplin pneumatizat, innoit total.
Inaltarea la ceruri a constituit indumnezeirea suprema a omenirii Lui, care inseamna suprema sensibilizare si transparenta a acesteia pentru Tatal ceresc (de fapt pentru intreaga Sfanta Treime) si pentru oameni2.
Salasluirea deplina a Mantuitorului Hristos numai in inimile celor ce iubesc pe Dumnezeu are loc dupa ce s-au curatat de egoismul pasiunilor, prin implinirea poruncilor Lui, deci s-au facut transparenti Duhului Sfant din Hristos si orizontului pneumatic infinit in care se afla Hristos.
Astfel, Inaltarea lui Hristos inseamna ridicarea lui ca om la treapta de suprema eficacitate asupra celor ce cred3.
El este prezent cu Tatal in fiinta intima a credinciosilor, prin Duhul Sfant si are astfel, ca Dumnezeu, o eficienta nemasurata in ei, inca din viata aceasta, daca acestia se straduiesc pentru curatirea lor de pacatele si de patimile care ii inchid in ei insisi.
In Hristos natura umana a fost restaurata in dimensiunea ei pnevmatofora de filiatie divina prin adoptiune, in starea de ascultare fiasca fata de Dumnezeu, si a fost indumnezeita, adica pusa in stare de participare deplina si permanenta la viata divina, si astfel capabila sa reflecte slava lui Dumnezeu (cf. Romani 8, 14-17, II Crinteni 3, 17-18, Galateni 4, 4-7 ).
„Prin aceasta sunt tinuti in unitate si condusi pe calea sfinteniei, dupa asemanarea sfinteniei trupului lui Hristos, a carui stare de pneumatizare culminanta este o stare de iradiere a Duhului Sfant, aflat in deplinatatea Lui in acest trup desavarsit transparent.” 4
Aceasta comuniune este realizata de catre Sfantul Duh.
Pogorarea Sfantului Duh coincide deci cu extinderea tainica a vietii lui Hristos in umanitatea ucenicilor si apoi a tuturor celor ce, prin botez, se incorporeaza in Hristos, formand Biserica-Trupul tainic al Domnului.
Duhul Sfant aduna pe unul cu celalalt, El nu e numai un dar, intre unul si altul, ci si legatura vie. El, care toate le implineste, e prin aceasta si implinitorul dorului nostru dupa comuniune, caci Duhul Sfant aduce in noi viata Sfintei Treimi.
„In ziua Cincizecimii, El (Duhul Sfant) vine in lume in persoana, ipostatic, lucrand in interiorul naturii; El Se pune ca un fapt interior al naturii umane. Prin aceasta natura e adusa in starea ei normala.” 5
Prin Sfantul Duh se manifesta in lume vointa comuna a Sfintei Treimi. El este mereu prezent in Biserica lucrand, si ne face sa traim in comuniune cu Dumnezeu si unii cu altii pentru vesnicie.
Sfantul Vasile spune: creatura nu poseda nici un dar, care nu vine de la Duhul Sfant.
El este sfintitorul, Care ne uneste cu Dumnezeu si ne tine si pe noi uniti intreolalta. Fiul si Duhul Sfant, converg catre Tatal, Care este sursa atat a comuniunii trinitare, cat si a vietii spirituale in comun a oamenilor.
Sfantul Duh da fiecarei persoane, create dupa chipul lui Dumnezeu, posibilitatea de a realiza asemanarea in natura umana comuna.
Persoanele umane nu pot atinge perfectiunea lor, nu pot deveni pe deplin persoane, decat in unitate de iubire, incetand de a mai fi indivizi, traind numai in, si pentru comuniune.
Sfantul Duh comunica in continuare persoanelor, marcand pe fiecare membru al Bisericii cu un fel de pecete, de raport personal si unic cu Dumnezeu si cu ceilalti membri ai comunitatii.
Duhul Sfant, prin sustinerea comuniunii intre oameni, face efectiv in ei lucrarea comuna a trinitatii.
Sfantul Duh, venind sa locuiasca in noi, face din fiinta noastra sediul Sfintei Treimi, caci Tatal si Fiul sunt neseparati de Duhul si invers.
Duhul Sfant ne aduna, ne mentine si ne desavarseste in adevar ca pe o singura familie.
Sfantul Irineu spune: "Unde este Biserica acolo este Duhul Sfant si unde este Duhul acolo este Biserica" 6
Viata acestei mari familii (Biserica) este expresia comuniunii in Hristos. Cel care face ca intelegerea dintre membrii Bisericii sa fie trainica si durabila este Sfantul Duh.
El ii tine pe cei inzestrati cu daruri diferite in strinsa comuniune.
El ii leaga pe credinciosi prin dragoste intreolalta si creeaza in fiecare constiinta apartenentei la ceilalti.
Duhul e liantul spiritual intre credinciosi, e forta integrativa, puterea de coeziune intre ei.
Asa cum organele trupului au in ele o forta care le face sa se tina la un loc, asa Duhul Sfant e forta care fiind prezenta in credinciosi ii face sa se mentina ca un intreg, sa simta necesitatea integrarii prin ceilalti.
Aceasta forta care tine in unire intregul, da Bisericii insusirea ei de viata in comuniune, de viata traita in, si prin Duhul Sfant.
In comuniunea duhovniceasca membrii Bisericii isi traiesc unitatea lor de organism, prelungind in planul experientei spirituale aceasta unitate, produsa si mentinuta de Duhul si in Duhul Sfant.
Pe drept cuvant Duhul Sfant este Duhul comuniunii, adica al unitatii unui intreg in care madularele traiesc impreuna, dar nu se contopesc.
Duhul Sfant este acela care da Bisericii caracterul de comuniune, de unitate, de intreg.
In Duhul Sfant se realizeaza viata adevarata, comuniunea deplina, pentru ca El insusi este viu, este viata, este datatorul de viata al celor intalniti in El.
„Coborarea Sfantului Duh e cea care da existenta reala Bisericii.” 7
Duhul Sfant se pogoara in Biserica pentru slujirea comunitatii si nu a individului. Duhul Sfant face ca fiecare din noi sa avem dorinta de a ne depasi, de a fi in celalalt, de a-l avea pe acela in noi, fara a ne confunda unul cu altul.
Duhul Sfant conceput ca relatie intre toti credinciosii si toate slujirile fac imposibil individualismul.
Duhul Sfant este principiul unitatii, al sobornicitatii, al comuniunii in Biserica, creator si sustinator al intregului in care partile nu sunt anulate, ci sunt vii si traiesc impreuna in cea mai desavarsita armonie, in comuniune deplina.
„Iar voi sunteti trupul lui Hristos si madulare fiecare in parte” (I Cor. 12,27). 8
Progresul omului in viata cea noua in Hristos are loc in comunitatea teandrica a Bisericii, sustinut de energiile dumnezeiesti necreate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu