"Doamne,
bine este sa fim noi aici" (Matei 17, 4)
In fiecare an, la 6 august, praznuim una dintre cele mai mari
sarbatori crestine - Schimbarea la Fata a Mantuitorului pe muntele Tabor.
Este cu adevarat
mare acest Praznic, pentru ca acolo pe Tabor Mantuitorul insusi Si-a aratat, ca
intr-o strafulgerare, slava Sa dumnezeiasca inaintea Apostolilor Sai. Pana
acum, Sfintii Apostoli vazusera si se uimisera numai de minunile Lui, care erau
mari si puternice, semne ale dumnezeirii Sale. Dar in sufletul lor ei il
socoteau pe Mantuitorul tot ca pe un om - un mare Prooroc -, cel mai mare
trimis al lui Dumnezeu in mijlocul oamenilor de pana atunci.
Insa, din cele petrecute
pe Tabor cu prilejul Schimbarii la Fata, Sfintii Apostoli se conving pentru
totdeauna ca marele lor invatator este nu numai un om al lui Dumnezeu, ci si
Dumnezeu adevarat. Cele vazute si traite de ei pe muntele Tabor nu le vor uita
niciodata. Ca timp, acest eveniment s-a petrecut in ultimul an al vietii
pamantesti a Mantuitorului, cu cateva luni inainte de rastignirea Sa.
Dupa cum ne
istorisesc primii trei Sfinti Evanghelisti - "Matei, Marcu si Luca -
faptele s-au petrecut asa: Iisus venea inspre nordul Tarii Sfinte, Se indrepta
catre Ierusalim si le vorbea pe cale despre Patimile, Moartea pe Cruce si
Invierea Sa, care il asteptau in Ierusalim.
Ajungand in dreptul muntelui Tabor, a lasat la poalele muntelui ceata ucenicilor Sai si a
luat cu Sine numai trei dintre dansii: pe Petru, Iacob si Ioan - ucenicii cei
mai de nadejde, care vor fi martori si la rugaciunea Sa din gradina Ghetsimani.
Ceilalti Apostoli raman la poalele muntelui, iar El impreuna cu cei trei urca
pe munte, ca sa se roage.
Si, pe cand se ruga
El, Apostolii ingreunati de somn tresar deodata la o priveliste nemaivazuta:
chipul Mantuitorului s-a facut altul; fata Lui stralucea ca soarele, iar
hainele Lui se facusera albe ca zapada - cum nu se poate nimic inalbi asa pe
pamant. Lucru si mai neobisnuit: in aceasta lumina, doi barbati stau de vorba
cu Iisus despre Patima si Moartea Sa in Ierusalim. Erau marii Prooroci ai
Vechiului Testament, Moise si Ilie.
Ca iesit din fire,
uimit si multumit de ceea ce vedea, Petru a zis catre Iisus: "Doamne, bine
este sa fim noi aici; Daca voiesti, voi face aici trei colibe: Tie una, si lui
Moise una si lui Ilie una" (Matei 17, 4) - nedandu-si seama de ceea ce
spunea. Dar Petru inca nu ispravise bine de vorbit, cand ochii Apostolilor sunt
martorii unei noi surprize - un nor de lumina ii invaluie si pe ei, iar din nor
aud deodata un glas care zice: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit, in Care am
binevoit; pe Acesta ascultati-L" (Matei 17, 5). De spaima, ucenicii au
cazut cu fetele la pamant. Dar Iisus s-a apropiat de ei si le-a zis:
"Sculati-va, si nu va temeti" (Matei 17, 7). Cand au ridicat ochii,
nu mai era decat Iisus singur. Si El le-a poruncit sa nu dezvaluie nimanui
nimic din cele ce vazusera, pana dupa invierea Sa din morti. Asa ne este
infatisat in Sfintele Evanghelii faptul Schimbarii la Fata a Mantuitorului.
Dar ne putem
intreba:
- Ce inteles are acest
eveniment pentru Sfintii Apostoli si pentru noi?
- Ce vrea
Mantuitorul sa ne spuna noua, celor de astazi, prin acest eveniment?
De la inceput
trebuie sa spunem ca Praznicul de astazi este mai intai de toate Praznicul
luminii.
Lumina e Fata
Domnului Iisus - luminand ca lumina soarelui; lumina sunt vesmintele Lui - ca
stralucirea orbitoare a zapezii; lumina e insusi norul care-i invaluie pe toti
- o lumina atat de neobisnuita, ca-i umple de fiori de spaima pe Apostoli,
incat, de frica, ei cad cu fata la pamant.
Ce fel de lumina
este aceasta? Lumina obisnuita, fizica? Sfantul Grigorie Palama si alti Sfinti
Parinti ai Bisericii ne spun ca aceasta lumina este lumina cea neapropiata in
care locuieste Dumnezeu. Este lumina in care Se imbraca El ca intr-un vesmant.
Este lumina dragostei ceresti, este lumina slavei dumnezeiesti. Aceasta lumina
a Schimbarii la Fata a Mantuitorului ii venea Lui nu dinafara, ci din
dumnezeirea Sa. Iisus avea necontenit aceasta lumina in El insusi, dar, din
iubire pentru noi, in timpul vietii Sale pamantesti Mantuitorul isi ascunde
firea dumnezeiasca sub valul unui trup omenesc obisnuit. El o impiedica inadins
sa se reverse in afara, pentru ca o astfel de lumina neintrerupta, care facea
sa straluceasca fata si intreaga Persoana a Mantuitorului, ar fi orbit pe
contemporanii Sai si ei nu s-ar fi putut apropia de El.
La Schimbarea la Fata insa, Mantuitorul a permis ascunsei
Lui slave dumnezeiesti sa se reverse in toata stralucirea ei asupra Persoanei
Sale. Inca o data trebuie spus ca lumina Mantuitorului de pe Tabor nu era o
lumina de imprumut, venind din afara ci, dimpotriva, era o izbucnire ca de
fulger din acea nemasurata dumnezeire pe care Mantuitorul o poseda integral si
o tinea ascunsa. Acea minunata lumina facu pe Sfantul Apostol Petru sa spuna:
"Doamne, bine este noua sa fim aici".
Pentru asemenea
motive Schimbarea la Fata este considerata de crestinatate ca Praznicul luminii
dumnezeiesti, revarsata in mod vizibil asupra lumii noastre pamantesti.
Ne intrebam iarasi:
De ce aceasta manifestare din partea Mantuitorului?
Fireste, nu putem sti totul, dar din Sfintele Evanghelii
aflam ca Schimbarea la Fata, ca
timp, nu era departe de Patima, de Crucea si Moartea Mantuitorului pe Golgota.
Stiind Domnul cele ce aveau sa se intample in Ghetsimani si pe Golgota si cunoscand
omeneasca slabiciune, El le oferea acum celor trei Apostoli, si prin ei,
celorlalti, dovada clara ca El nu era numai om adevarat, ci si Dumnezeu
adevarat.
Astfel, prin
izbucnirea dumnezeirii Lui ascunse, vrea sa le arate ca moartea Sa pe Cruce nu avea
sa fie un final tragic, ci o cale spre inviere, ca Patima Lui era de fapt o
Patima de buna voie si liber consimtita, din iubire pentru mantuirea oamenilor.
Stralucirea Fetei
Mantuitorului era astfel supremul punct de sprijin necesar pentru a depasi marea
incercare ce avea sa vina asupra Apostolilor. De fapt, de stralucirea acestui
chip al Mantuitorului isi va aminti Petru dupa lepadarea de Hristos si va
plange cu amar. De stralucirea acestui chip isi va fi adus aminte si Apostolul
Ioan in credinciosia si statornicia lui neabatuta, cand I-a urmat lui Hristos
pana la picioarele Crucii.
Lumina fetei
Domnului aratata pe Tabor este o prevestire a chipului de fulger al
Mantuitorului, inviat si preamarit - chip care avea sa-l cucereasca si pe Pavel
cand se afla pe drumul Damascului, transformandu-l total, din cumplit
prigonitor, in cel mai renumit Apostol.
In sfarsit, chipul
ce a stralucit pe Tabor este o prefigurare a chipului cu care vom invia noi
insine in ziua invierii de obste, pe chipul Mantuitorului aveau sa se
indragosteasca de-a lungul istoriei toti purtatorii de Dumnezeu, parinti si
frati din lume si din manastiri.
O ultima intrebare:
Ce doreste Mantuitorul oare sa ne spuna celor de azi prin Schimbarea Lui la
Fata?
In Scriptura,
intervalul de timp de la invierea Mantuitorului si pana la Venirea din nou a
Domnului in slava, la sfarsitul istoriei, este exact intervalul de timp in care
traim noi, si este prezentat ca o perioada de transformare, de necontenita
innoire a omului, a vietii si a lumii, prin slujirea dragostei fara margini
intre oameni si prin energiile Duhului datator-de-viata.
In toata aceasta
perioada, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu cel inviat si preamarit, in numele
Dumnezeirii intregi lucreaza necontenit in oameni si in lume, respectand dumnezeieste
toata libertatea fapturilor Sale. Prin forta energiilor Duhului Sau, Iisus
Hristos cel inviat si de-a pururea viu iradiaza necontenit pretutindeni,
strabate, purifica si transforma, pe nesimtite parca, oameni si lucruri, tot ce
exista, toata creatia Lui.
El vrea sa fie
impreuna cu noi, prezent si activ in toate: "Iata Eu cu voi sunt in toate
zilele, pana la sfarsitul veacului" (Matei 28, 20) - ne asigura El si
adauga: "Unde sunt doi sau trei, adunati in numele Meu, acolo sunt si Eu
in mijlocul lor" (Matei 18, 20).
Pentru El nu sunt
porti inchise. Hristos poate patrunde peste tot, deci si in noi. Dar pentru ca
respecta libertatea fiecaruia, asteapta ca noi insine sa ne limpezim si sa-I
facem loc in viata noastra, in familia noastra, in societatea noastra.
Praznicul de astazi
tocmai la aceasta ne cheama pe fiecare dintre noi: la o schimbare launtrica, la
limpezire, la iluminare,la conformarea vietii noastre la voia cea sfanta a lui
Dumnezeu, Care totdeauna vrea binele si fericirea noastra, a tuturor oamenilor.
Insusi cuvantul
dumnezeiesc, care a rasunat astazi pe Tabor, la aceasta ne cheama, zicand:
"Acesta este Fiul meu Cel iubit... pe Acesta sa-L ascultati" (Matei
17, 5). E ca si cum Dumnezeu-Tatal ne-ar zice: "Schimbati-va la fata din
adanc, toti si toate, dupa exemplul Fiului Meu. Fiti blanzi si smeriti cu
inima, ca El. Fiti ingaduitori unii cu altii, nu va urati si nu va dispretuiti
unii pe altii, ci traiti in pace, in buna intelegere si in dragoste unii cu
altii, ca niste frati buni, ca niste adevarati copii ai Mei, va zic Eu, Tatal
vostru. Iubiti-va unii pe altii, iubiti-va cu fapta si cu adevarul, asa cum v-a
invatat El, spre binele si fericirea voastra".
Ascultandu-L pe El si Implinindu-I porunca dragostei, va
straluci si peste noi lumina cea pururea fiitoare a Fetei Lui. Sa nu uitam,
frati crestini, ca Schimbarea la Fata a Mantuitorului incepe pe cand El se
ruga. Si schimbarea noastra launtrica trebuie sa inceapa tot cu rugaciunea, cu
ajutorul harului dumnezeiesc, pentru ca singuri, numai cu propriile noastre
puteri, nu ne putem schimba.
De aceea, sa nu
incetam a ne ruga lui Dumnezeu, Maicii Domnului si tuturor Puterilor ceresti,
sa ne lumineze mintea, inima si viata cu lumina adevarului si a dragostei
Dumnezeului nostru, ca sa putem birui si schimba tot ce-i rau in noi si in
viata noastra de oameni, ca si in noi sa straluceasca lumina cea mai presus de
orice lumina a faptelor bune, spre binele si spre bucuria semenilor nostri si
spre slava Dumnezeului nostru. Amin!
Parintele Sofian Boghiu
Parintele Sofian Boghiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu