Duminicile din Postul Naşterii Domnului propun pericope evanghelice ce
au în vedere preocupările dintotdeauna ale omului obişnuit, obişnuit în
sensul căutărilor, intereselor şi micilor lui obsesii: bogatul
care îşi măreşte hambarele, bogatul care ar vrea să-L urmeze pe Hristos,
vindecarea orbului din Ierihon sau a femeii gârbove iar, cea de astăzi,
a celor poftiţi la cină. Ca urmare, boli sufleteşti (alipirea de
bogăţii) şi trupeşti (incurabile, dar vindecate minunat) ce au nevoie de
vindecare profundă, dumnezeiască.
Fiul lui Dumnezeu Se înomeneşte, Doctorul devine pacient pentru ca
aceste boli, intrate atât de adânc în oameni, să fie vindecate complet.
Pentru ca acest lucru să fie posibil, destinatarii acestei invitaţii la
normalitate, la adevărata statură a omului nefalsificat de justificări
şi suficienţe, trebuie să răspundă la ea, să-şi asume riguros răspunsul
pe măsura chemării-invitaţie a lui Dumnezeu. Invitaţia se adresează
tuturor: celor ce şi-au cumpărat ţarină, celor ce şi-au luat cinci
perechi de boi, celor ce şi-au luat femeie, dar şi celor săraci,
neputincioşi, orbi şi şchiopi de la răspântii (Luca 14,16-24). Cina e pentru toţi. Nu trebuie decât să se răspundă la invitaţie fără scuze.
Iisus Hristos nu Se naşte şi nu vine la „ai Săi” (Ioan 1,11)
doar pentru o elită, pentru câţiva iniţiaţi sau pentru cine vrea. El Se
naşte pentru toţi. Toţi sunt ai Săi indiferent de opţiunile lor mărunte,
satisfăcătoare, înguste prin utilitatea lor imediată. Nu există niciun
fel de scuze la o astfel de invitaţie. Democraţia alegerii nu anulează
libertatea iubirii. Cina este Împărăţia lui Dumnezeu adusă în noi (Luca 17,21)
de Împăratul, Stăpânul, Părintele tuturor. Invitaţia nu e făcută de
sus, ci de la înălţimea umanităţii noastre îmbolnăvite grav de patimile
egoiste. E o invitaţie la deschidere, la eliberare de neputinţele
noastre. Nu o putem face singuri, de aceea a venit la noi, S-a născut, e
un Copil, Dumnezeu adevărat, dar şi om la fel de adevărat Care să ne
redea umanitatea vindecată prin iubirea şi harul Sfintei Treimi. Oricât
ne-am ascunde în spatele ţarinilor, boilor şi neputinţelor noastre de
tot felul, invitaţia Lui ne urmăreşte cu intensitatea infinită,
dumnezeiască a iubirii Sale: Se face una cu cel pe care îl iubeşte,
adică om. Şi atunci, fugind de El, nerăspunzând la chemarea-invitaţie la
Cina Lui, fugim, de fapt, de noi...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu