Fratii mei, Hristos ca om nu este o minune mai mica decat Hristos ca
Dumnezeu. Si unul si altul sunt minuni, si ei sunt impreuna Minunea
minunilor. Dar aceasta nu este minune lucrata prin magie, vrajitorie sau
indemanare a mainii; este minunea intelepciunii lui Dumnezeu, puterea
lui Dumnezeu si iubirea lui Dumnezeu pentru oameni.Domnul nu a facut
minuni pentru a primi lauda de la oameni. Merge vreunul dintre noi la
spital, printre nebuni, surzi si muti si leprosi, ca sa primeasc lauda?
Isi vindeca pastorul oile pentru ca acestea sa behaie laude pentru el?
Domnul a savarsit minuni numai pentru a da ajutorul Sau milostiv celor
care se afla in nevoi si sunt neajutorati, si ca sa arate oamenilor ca
Dumnezeu, in mila si iubirea Sa, S-a aratat printre oameni. Pericopa
Evanghelica de astazi istoriseste una dintre nenumaratele minuni
savarsite de Dumnezeu, prin care se arata iubirea lui Hristos pentru
oamenii in suferinta.
La vremea aceea, “trecand Iisus, a vazut un om orb din nastere“. Inainte
de aceasta, se spune ca iudeii au luat pietre ca sa arunce in Domnul
chiar in Templu, pentru ca El vorbise adevarul. Dar in timp ce iudeii
cei rai se gandeau doar cum ar putea sa se poarte cu rautate fata de
Domnul, El Se gandea doar cum sa le faca bine oamenilor. In fata
Templului sedea un om orb din nastere care cerea mila. Nici unul dintre
opresorii cei rai ai lui Hristos, carmuitorii rusinati si batranii
poporului, nu era pregatit sa se gandeasca la acest om sarman. Chiar
daca vreunul dintre ei ii arunca cativa banuti pe genunchi, facea
aceasta numai ca sa se arate inaintea oamenilor, iar nu din iubire si
mila pentru om. Pe vremea lui Moise, Domnul zicea despre acesti oameni: ”
Caci neam ticalos sunt ei si copii in care nu este credinciosie”
(Deuteronom 32:20). Domnul cel milostiv S-a oprit langa acest om, gata
sa-i fie de un ajutor adevarat.
“Si ucenicii Lui L-au intrebat, zicand: Invatatorule, cine a pacatuit: acesta sau parintii lui, de s-a nascut orb“?
Inainte de aceasta, Domnul vindecase paraliticul de la Scaldatoarea
Oilor, si ii spusese: “De acum sa nu mai pacatuiesti, ca sa nu-ti fie
ceva mai rau” (Ioan 5:14), de unde este limpede ca omul acela, care
fusese bolnav ani indelungati, isi adusese suferinta prin pacatele sale.
Dar situatia cu omul care s-a nascut orb este neclara, si ucenicii au
intrebat ca sa se lumineze: “Cine a pacatuit?”
Faptul ca adesea copiii sufera pentru pacatele parintilor lor, s-a facut
lamurit inca de la inceputuri. Faptul ca Dumnezeu ingaduie ca suferinta
sa vina asupra copiilor pentru pacatele parintilor este de asemenea
lamurit din Sfanta Scriptura
(I Regi 11:12; 21;29). Acest lucru poate sa para nedrept numai celor
care s-au obisnuit sa priveasca oamenii ca pe persoane separate, cu
totul despartite una de alta. Dar celui care priveste omenirea ca un
organism intreg, aceasta nu i se va parea nici nedrept nici nefiresc.
Cand un om pacatos se raneste, ceilalti, care nu au pacatuit, sufera.
Este mult mai greu de lamurit cum si cand putea sa fi pacatuit omul cel
nascut orb, si de a lamuri pricinele orbirii sale. Ca oameni simpli,
ucenicii iau in socotinta cea de a doua posibilitate, fara sa se
gandeasca indelung la aceasta, sau sa creada ca ar putea exista si o a
treia posibilitate. In acest caz, pentru ei era cel mai probabil ca
parintii orbului pacatuisera. Dar amintindu-ne cuvintele lui Hristos
adresate slabanogului: “Sa nu mai pacatuiesti” - ei au facut o legatura
intre o imprejurare si cealalta, ca si cum ar spune: Ne este lamurit din
cuvintele Tale ca cel ce sufera isi pricinuise suferinta sa: dar este
adevarat aceasta si pentru imprejurarea de fata? A pacatuit orbul, ori -
daca nu el - atunci parintii lui? Daca Domnul Si-ar fi intrebat atunci
ucenicii: “Cum credeti voi ca a putut pacatui acesta, ca sa se nasca
orb?”, ucenicii s-ar fi aflat in incurcatura, si, ca o ultima rezolvare,
poate ca ar fi invocat pacatul comun intregii omeniri prin pacatul lui
Adam, dupa cum spune psalmistul: “Ca iata intru faradelegi m-am zamislit
si in pacate m-a nascut maica mea” (Psalm 50:6).
Este foarte putin probabil ca ucenicii sa fi vorbit si despre ceea ce
socoteau anumiti carturari si farisei - gandind ca nu era de la ei, ci
venea din orientul indepartat - ca sufletul omenesc mai traise in vreun
alt trup inainte de nasterea sa, a trait intr-un chip ce merita rasplata
sau pedeapsa in aceasta viata prezenta. Aceasta este o presupunere
filozofica care nu era usor de cunoscut pescarilor acelora simpli si cu
gandire dreapta, din Galileea. Cel mai intelept rabi a raspuns la
intrebarea ucenicilor: “Nici el n-a pacatuit, nici parintii lui, ci ca
sa se arate in el lucrarile lui Dumnezeu”. Cu alte cuvinte, asa cum
spune Ioan Gura de Aur: “pricina orbirii lui nu se afla nici in pacatul
lui, nici in cel al parintilor lui.” Despre Iov nu se spune nici ca a
pacatuit el, nici ca parintii lui pacatuisera, ci faptul ca el a fost
lovit de o boala cumplita, a fost astfel silit sa strige: “Trupul meu e
plin de paduchi … pielea mea crapa si se zbarceste” (Iov 7:5).
Pe langa pacatul parintilor si cel propriu, trebuie sa mai existe si alte pricini ale suferintei oamenilor
pe pamant. In cazul omului nascut orb, pricina statea in aceea “ca sa
se arate in el lucrarile lui Dumnezeu“. Binecuvantati sunt cei in care
se arata lucrarile lui Dumnezeu; care le simt, si le folosesc pentru
mantuirea sufletului lor. Binecuvantat este omul cel sarac pe care mila
lui Dumnezeu il face bogat si vestit, si el simte aceasta mila a lui
Dumnezeu cu recunostinta. Binecuvantat este deznadajduitul neputincios
caruia Dumnezeu ii da inapoi sanatatea, si el isi inalta inima la
Dumnezeu ca spre singurul si neasteptatul sau Binefacator.
O, cum se vad lucrarile lui Dumnezeu in fiecare zi, in fiecare dintre
noi! Bucurati-va pentru toti cei carora, prin aceste lucrari, Dumnezeu
le deschide ochii cei duhovnicesti, ca sa vada vedenia lui Dumnezeu!
Amar de toti cei care, cu mainile imbelsugate de darurile lui Dumnezeu,
Ii intorc spatele si merg orbeste, urmand caile lor intunecate si pline
de slava desarta.
Lucrarile lui Dumnezeu se arata in noi toti in fiecare zi, fiindca
Dumnezeu este cu noi toti in toate zilele vietii noastre pe pamant.
Lucrarile lui Dumnezeu in noi sunt pentru mantuirea fiecaruia dintre noi
in parte. Dar lucrarile lui Dumnezeu in omul care s-a nascut orb sunt
spre mantuirea multora. Prin lucrarile acestea, se vadeste cu adevarat
faptul ca Dumnezeu coborase cu adevarat intre oameni. Prin lucrarile
acestea, se arata ca printre oameni se afla cu mult mai multi orbi in
duh decat in trup.
Mai mult, se arata prin acestea cum cel intelept, dandu-i-se lui un dar
trupesc de la Dumnezeu, il va folosi ca sa-si sporeasca sufletul cu
dreapta credinta. Vazand mai dinainte toate aceste roade ale tamaduirii
omului nascut orb, Domnul spune ucenicilor Sai cu bucurie mare: “Nici el
n-a pacatuit, nici parintii lui, ci ca sa se arate in el lucrarile lui
Dumnezeu.” Ca si cum ar spune: lasa acum intrebarea despre cine a
pacatuit: el sau altul.
Nu are asta insemnatate acum. Daca el si parintii sai au pacatuit, as putea in clipa aceasta sa le iert pacatele
luandu-le asupra Mea, asigurandu-i ca sunt iertati. Toate astea au acum
o insemnatate mai mica pentru ceea ce trebuie sa se lucreze. Si
lucrarile lui Dumnezeu - nu una, ci multe - trebuie sa fie lucratoare in
el, si se va spune in Evanghelie ca sunt spre mantuirea multora. Cu
adevarar, anii de suferinta ai omului nascut orb vor fi rasplatiti
insutit. Cu adevarat, rasplata pentru cei care sufera pentru Dumnezeu,
macar si o zi, este nepieritoare.
Un intelept talmacitor al Evangheliei, Nichifor, spune despre omul
acesta care s-a nascut orb: “Omul care s-a nascut orb, care nu stiuse
niciodata ce putea sa insemne vederea, va simti o mahnire cu mai mica
decat omul care vazuse odinioara, si apoi si-a pierdut vederea. Acesta
fusese orb, si a primit mai tarziu rasplata pentru aceasta stare de jale
aproape nesimtita. Caci el a primit vederea de doua ori: vederea
trupeasca, prin care el a vazut lumea din jurul lui; si vederea duhovniceasca, prin care el L-a recunoscut pe Ziditorul lumii.
“Trebuie sa fac, pana este ziua, lucrarile Celui ce M-a trimis pe Mine;
ca vine noaptea, nimeni nu poate sa lucreze.” Astfel a vorbit Domnul
ucenicilor. Cu aceste cuvinte, El le-a deslusit pricinele pentru care El
urma sa savarseasca minunea asupra orbului. “Aceasta este lucrarea lui
Dumnezeu, nu a omului”, El a vrut sa spuna, “si lucrarile lui Dumnezeu
sunt ziditoare si minunate, ale Celui care M-a trimis pe Mine”, El a
vorbit cu smerenie si iubire pentru Tatal - “El savarseste lucrarile
acestea pentru Mine, Fiul Sau Cel Unul Nascut, savarseste de asemenea
numai astfel de lucrari. Folosirea puterii tine de obisnuinta omeneasca;
aceasta nu este de la Mine.
Oamenii sunt incurajati de pizma si razbunare, dar Eu sunt incurajat de
mila si adevar. Oamenii pot arunca cu pietre in Mine, dar Eu voi
continua sa le dau lor painea vietii.” Dar pentru cata vreme? “Pana este
ziua“: altfel spus, cat tine viata. Vine noaptea: adica, moartea, cand
“nimeni nu poate sa lucreze“.
Aceasta se spune ca o problema generala, si nu este adevarat si pentru
Domnul, caci El a savarsit lucrari si in moarte, pogorandu-Se in iad,
biruindu-l si eliberand pe stramosii nostri cei drepti si pe cei placuti
lui Dumnezeu; si dupa Inviere, din lumea cea nevazuta, El a continuat
sa faca minuni pana in ziua de astazi, si va mai face aceasta pana la
sfarsitul veacurilor. Pentru El, nu poate veni niciodata noaptea ca sa-L
opreasca pe El din lucrare.
Ziua Lui cuprinde veacurile in toata intregimea lor, si depaseste
capatul lor pana in vesnicie. Cu adevarat, atata timp cat este ziua Lui,
El lucreaza fara incetare. Si astfel oamenii, urmand pilda Sau, trebuie
sa fie lucratori in toata vremea zilelor lor; de la nastere pana la
moarte. Caci pentru oameni va veni noaptea - moartea - si atunci nimeni
nu va mai putea lucra dupa cum doreste. Este adevarat ca sfintii sunt
lucratori dupa moartea lor, lucrand prin Biserica lui Dumnezeu de pe
pamant in felurite chipuri, si ajutand-o; dar ei nu mai lucreaza dupa
voia lor, ci a lui Dumnezeu: Dumnezeu lucreaza Voia Lui prin ei, din
iubirea Sa de oameni, fiindca acestia L-au iubit pe Dumnezeu in timpul
zilelor lor de pe pamant.
Dupa moarte, nimeni nu poate sa mai savarseasca nici o lucrare care sa-i
fie de folos lui in lumea aceea sau, cu nici un chip, nu poate sa-si
mai imbunatateasca soarta in lumea aceea. Dupa moarte, nimeni nu poate
sa castige vreun fel de pretuire de la Dumnezeu; nici macar un sfant nu
poate dobandi pretuire mai mare decat aceea pe care o are deja, caci
meritul se dobandeste numai in aceasta viata. Bogatia duhovniceasca, ori
pierzarea duhovniceasca se dobandeste numai aici pe pamant. Asadar
aceste cuvinte ale Mantuitorului: “vine noaptea, cand nimeni nu poate sa
lucreze”, nu trebuie talmacite ca o expresie a starii Sale la moarte
sau dupa moarte, ci ca o atentionare grea si potrivita a lumii.
“Atat cat sunt in lume, Lumina a lumii sunt”, spune Domnul Insusi. Prin
El, prin Cuvantul lui Dumnezeu Cel vesnic, a fost zidit tot ceea ce
exista. Prin El, a fost data vederea heruvimilor celor cu multi ochi si
orbilor si taranei celei stricacioase din care si-au luat chip toate
fiintele zidite. El a dat lumina soarelui; El a dat vedere tuturor celor
ce vad. Dar, asa cum a dat vederea trupeasca, El a dat omului darul
vederii launtrice, vederea intelegerii. Prin lumina Lui soarele
straluceste; prin vederea Lui ochii vad; prin vederea Lui mintea omului
vede.
El este adevarata lumina a lumii intregi - de la inceputuri pana la
sfarsit. Ca Mantuitor al lumii, ca Dumnezeu intrupat, El a venit ca o
lumina noua pentru lume, sa sfarame intunericul care s-a adunat in lume,
sa lumineze intelegerea intunecata a oamenilor, sa refaca vederea celor
orbiti din pricina pacatului; altfel spus, ca sa fie lumina oamenilor
in viata si in mormant, pe pamant si in cer, in trup si in minte. “Atat
cat sunt in lume” - a spus El celor ce erau pe vremea Lui pe pamant, ca
ei sa-L cunoasca pe El ca lumina spre care nazuisera ei, si sa nu ramana
in intuneric. “Umblati cat aveti lumina, ca sa nu va prinda
intunericul” (Ioan 12:35)! Vai de cei care L-au vazut pe El fata catre
fata, si nu L-au cunoscut pe El, dar nu L-au primit si au ramas in
intunericul lor aducator de moarte. Dar acest raspuns al Lui ni se spune
si noua; noi suntem in vremea Lui, caci El este viu pentru vesnicie. Si
astazi noi avem adeverirea cuvintelor Lui: “Cat sunt in lume, Lumina a
lumii sunt.”
Cata vreme El este in sufletul omului, El este lumina acelui om. Cata
vreme El se afla in mijlocul unui popor, El este lumina acelui popor.
Cata vreme El se afla intr-o scoala, El este lumina acelei scoli. Cata
vreme El este intr-un atelier, El este lumina muncii si muncitorilor.
Oricare este locul de unde El pleaca, se aseaza intunericul desavarsit:
sufletul omului fara Dumnezeu se face iad; poporul fara de Dumnezeu se
face o haita de lupi infometati si rapitori; scoala fara de Dumnezeu se
face o fabrica-otrava a prostiei; atelierul fara de Dumnezeu se face un
loc al nemultumirii si urii. Si ganditi-va la spitalele si temnitele
fara de Dumnezeu - ele se fac pesteri intunecate ale disperarii!
Intr-adevar, cine se gandeste la zilele vietii lui, la zilele fara
Hristos si zilele cu El, acest om are in el un marturisitor al
adevarului acelor cuvinte ale Domnului: “Cat sunt in lume, Lumina a
lumii sunt.”
“Acestea zicand, a scuipat jos si a facut tina din scuipat si a uns cu
tina ochii orbului. Si i-a zis: Mergi de te spala in scaldatoarea
Siloamului (care se talcuieste: trimis) “. De aceea el a mers pe cale,
si s-a spalat si a vazut. Tot ceea ce spusese Domnul ucenicilor Sai pana
atunci, se petrecuse in fata orbului, cu scopul precis ca orbul sa auda
cuvintele Lui, caci Domnul daduse intaietate deschiderii ochilor
duhovnicesti ai orbului. Este mai greu de deschis ochii duhovnicesti
decat cei trupesti; mai greu si de mai mare pret. Pentru a arata ca este
mai usor de dat vederea trupeasca, si ca aceasta este de mai mica
insemnatate, Domnul a scuipat pe pamant, a facut tina din scuipat si a
uns cu tina ochii orbului, ca si cum ar spune: “Iata ca din scuipat
batjocorit si din tarana, din tina batjocorita, el isi va primi vederea
trupeasca si va vedea.
Dar cum va primi vederea duhovniceasca? Ganditi-va mai mult la duh decat
la trup, caci trupul este vesmantul si arma duhului.” In chipul acesta,
Domnul a mai vrut sa aminteasca ucenicilor despre facerea omului din
tarana pamantului. Atunci El a dovedit ca El este Ziditorul care a facut
trupul omului din tarana, atunci cand a facut ochii orbului din tina.
Domnul a mai vrut sa arate ucenicilor cum curge puterea Sa Dumnezeiasca
din duhul Lui, nu numai prin cuvintele Sale, prin care El a inviat morti
si a dat vederea multor orbi; nici numai prin mainile Sale, pe care le
punea peste bolnavi ca sa-i tamaduiasca; nici numai prin atingerea
vesmantului Sau, prin care, femeia cu scurgere de sange numai s-a atins
de vesmantul lui, s-a vindecat de indata - dar chiar si prin scuipatul
Sau.
Dar de ce Domnul il trimite pe orb la scaldatoarea Siloamului? De ce nu
i-a redat vederea de indata, ci l-a trimis la apa, cu ochii unsi cu
tina, ca sa se spele? Aceasta este singura imprejurare din Evanghelie in
care Domnul Se foloseste de lucruri facute in facerea minunilor Sale.
Poate ca Domnul a voit prin aceasta sa cinsteasca natura zidita. Poate
fi bine pentru oameni, sa caute ajutor pentru bolile lor folosind
leacuri naturale si ape minerale. Dar oamenii trebuie sa stie ca toate
leacurile naturale si toate apele minerale sunt slujitori ai puterii lui
Dumnezeu. Fara puterea lui Dumnezeu, toate leacurile sunt nimic, si
toate izvoarele de ape minerale sunt apa moarta.
Cati orbi se spalasera in scaldatoarea Siloamului pana atunci, fara sa
primeasca tamaduirea nadajduita? De cate ori trebuie sa se fi spalat
orbul in scaldatoarea aceea fara nici o izbanda? Puterea lui Hristos a
tamaduit pe acest orb, iar nu Scaldatoarea Siloamului; fara aceasta
putere, orbul s-ar fi putut spala in fiecare zi in acea scaldatoare, si
sa se fi intors acasa tot orb. “Siloamul, care se talcuieste: trimis”,
lamureste Evanghelistul. Numele tainic al acestei ape vindecatoare nu
este simbolic al Vestitorului si Doctorului facator de minuni din cer,
Domnul Hristos? Daca s-ar socoti intelesul duhovnicesc mai larg al
intregii intamplari, s-ar putea spune ca omul nascut orb reprezinta
intreaga omenire, si Scaldatoarea Siloamului Il reprezinta chiar pe
Domnul, care a fost trimis din cer, pentru a da inapoi vederea intregii
omeniri, care orbise din pricina pacatului, cu ajutorul apei vii a
Duhului Sfant, prin sfintirea Botezului.
Cat de bland si ascultator era orbul! El nu numai ca a ingaduit Domnului
sa unga cu tina ochii lui, dar apoi, a si ascultat indata porunca de a
merge la Scaldatoarea Siloamului ca sa se spele. Spunand cand omul acela
era de fata ca El este lumina lumii, Domnul raspunde duhului orbului,
ca sa se nasca credinta in duhul lui. Acum, El il invata ascultarea,
trimitandu-l la Scaldatoarea Siloamului, caci credinta este nedespartita
de ascultare. Omul care crede in Dumnezeu asculta Voia lui Dumnezeu
indata si de buna voie. O, fratii mei, credinta ne ajuta foarte putin
daca facem Voia lui Dumnezeu fara ascultare si cu carteala! Uitati-va la
orbul acesta: el, cu credinta si ascultare, a mers indata la Siloam, s-a spalat si a vazut!
Ioan Gura de Aur spune: “Daca cineva intreaba: ‘Cum a vazut el,
spalandu-se de tina?’, acela nu va auzi de la noi nimic altceva, decat
ca noi nu stim cum s-a intamplat. ‘Si cel fel de minune este aceasta
daca noi nu stim?’ Evanghelistul nu stia, si nici omul cel tamaduit.” Cu
toate acestea, de ce se pune aceasta intrebare numai in acest caz? Daca
asa stau lucrurile, fratilor, sa se cerceteze si sutele si sutele de
imprejurari ale vindecarilor savarsite de Hristos.
Sa intrebe lumea intreaga, toate epocile istoriei omenesti cum s-au
intamplat toate - si nu vor primi nici un raspuns. Lucrarea cui a fost,
ramane taina cunoscuta numai de El. Nici macar Apostolul Pavel, care era
cu mult mai intelept si mai invatat decat acest orb, nu ar putea spune
cum el, ca si Saul, a orbit, sau cum si-a recapatat vederea cand Anania,
in numele lui Hristos, si-a pus mainile pe el (Fapte 9:10-18),
schimbandu-l in Paul.
Si de fapt, chiar omul care s-a nascut orb nu cunostea cum primise
vederea ceea ce se vede din cuvintele sale. Cand s-a intors de la apa
Siloamului vazand, multi se intrebau daca era el sau altul „care semana
cu el”. Si cand el a spus “Eu sunt”, ei l-au intrebat cum s-au deschis
ochii lui. Ca raspuns, el a povestit pe scurt toata intamplarea, dar nu a
putut spune cum vazuse. “Ducandu-ma si spalandu-ma, am vazut.” Cand
l-au dus pe el inaintea fariseilor, si ei l-au intrebat cum a vazut, el
le-a raspuns: “El (Iisus) a facut tina si a uns ochii mei, … si
spalandu-ma am vazut.” Asta a fost tot ce a putut spune el, dand o
descriere amanuntita si fara frica a imprejurarii care a avut loc.
Lumina lui Hristos, prin care El lumineaza lumea si da pricepere
oamenilor, se arata inaintea ochilor nostri in adevarata ei stralucire,
numai atunci cand noi o privim prin impotrivirea fata de intunericul
oamenilor. Si ce a urmat dupa vindecarea minunata a orbului reprezinta,
cu adevarat, intunericul cel mai gros si mai inghetat al inimii si al
mintii omenesti; un intuneric care, in Evanghelia de astazi, sta ca o
umbra adanca sub lumina aprinsa a Soarelui Hristos.
Acesta este intunericul cumplit al inimilor si mintilor oarbe ale
fariseilor. Fariseii, nu numai ca nu s-au bucurat ca cersetorul orb din
fata Templului putea acum sa vada, ci ei se simteau chiar batjocoriti si
amarati. Templul lor fusese deja schimbat intr-un pazitor al zilei de
sambata, in acelasi chip in care intreaga lor credinta se schimbase in
slavirea zilei de sambata precum un zeu. Ei nu au intrebat orbul cu
duiosie, cum traise el atat de multi ani in intuneric, ci l-au lovit cu
imbufnare cu intrebarea iscoditoare: cum de ai cutezat sa-ti capeti
vederea in zi de sambata? Si cum de a cutezat cel ce te-a vindecat sa
faca aceasta in zi de sambata? Au zis ei: “Acest om nu este de la
Dumnezeu, fiindca nu tine sambata.”
Pentru ei, omul este “de la Dumnezeu” daca se odihneste in ziua de
sambata, fara sa-si lase camara lui, ca sa nu incalce ziua sambetei
umbland, lucrand ori vazand cu ochii; iar nu acest om care, in ziua de
sambata, da vedere orbului! Si, potrivit judecatii lor intunecate, cei
dintai tineau ziua de sambata asa cum trebuia, iar cei din urma nu! Dar
cand s-a iscat intre ei o neintelegere despre Hristos, ei l-au intrebat
pe orb ce credea el: Iar “el a zis ca proroc este“. Este putin probabil
ca ei sa-l fi intrebat ca sa auda de la el adevarul, ci ca sa
dobandeasca de la el o osandire a lui Hristos ca incalcator al zilei de
sambata. Dar orbul a marturisit cu indrazneala despre Hristos, folosind
cuvintele dupa cum a priceput el, ca sa graiasca cel mai bine si cu cea
mai mare tarie din lume. Cei mai buni si cu cea mai mare tarie intre
oameni erau prorocii, despre care el trebuie sa fi auzit si stiut. Si el
a cugetat in chipul acesta si a raspuns: “Proroc este.”
Primind un raspuns atat de neasteptat si nedorit, nu le-a mai ramas
nimic iudeilor maniosi in neajutorarea lor, decat sa nu marturiseasca
minunea si sa sustina ca ei nu credeau ca omul fusese vreodata orb si
si-a capatat vederea: “Dar iudeii n-au crezut despre el ca era orb si a
vazut“. Adica: ei nu puteau sa nu creada intr-o asemenea lucrare
savarsita in mijlocul multimii, dar se faceau ca nu pricep nimic, pentru
a nu da nici un pret intamplarii, si astfel sa opreasca intr-un fel
raspandirea bunului renume al Facatorului de Minuni Hristos.
Si ei au pretins cu fatarnicie ca nu credeau ce vedeau si au mers la
parintii orbului sa-i intrebe pe ei. Dar ei nu au facut aceasta ca sa
lamureasca situatia si sa afle adevarul cel adevarat, ci nadajduind ca
parintii lui sa nu intareasca minunea ori sa aduca indoiala sau sa-i
micsoreze insemnatatea. “Dar parintii lui, fiind cu mare grija, din
frica de batrani, au adeverit ca el era fiul lor, si ca fusese orb, Dar
cum vede el acum, noi nu stim; sau cine i-a deschis ochii lui, nou nu
stim. Intrebati-l pe el; este in varsta; va vorbi singur despre sine“.
Iata inca o dezamagire pentru batranii iudei uratori de Dumnezeu! Ce pot
face ei acum? Daca omul insista sa umble in intunericul din adancul
pamantului, fara sa aiba nici o dorinta de a iesi la lumina soarelui,
cum se poate astepta el sa treaca de pe o cale intunecata pe alta?
Primind un raspuns atat de neasteptat si de nedorit si din partea
parintilor aceluia, fariseii cei rai isi gasesc acum scaparea in
mijloacele cele mai aspre si cele mai insemnate: pieirea constiintei
omului. Ei au intrebat orbul din nou si i-au dat o parere josnica si
necinstita: “Da slava lui Dumnezeu. Noi stim ca omul acesta e pacatos.”
Cu alte cuvinte: noi am cercetat problema in intregime, si am aflat ca
noi toti avem dreptate: si tu si noi. Tu ai spus adevarul cand ai zis ca
fusesesi orb si ti-ai capatat vederea. Dar am avut dreptate si noi cand
ne-am indoit ca acest pacatos ti-a deschis tie ochii. Noi stim ca el
este pacatos, si ca el nu ar fi putut face aceasta. Dar cu privire la
chipul in care s-a facut aceasta, noi am ajuns la credinta ca numai lui
Dumnezeu Ii statea in putinta sa faca aceasta. Asadar “da slava lui
Dumnezeu“, si leapada-te de acest pacatos, neavand nici o legatura cu
el. O, iudei bolnavi! In orbirea lor, ei nu puteau sa vada ca
lepadandu-se de Hristos, ei Il recunosteau, de fapt, pe El ca Dumnezeu.
“Da slava lui Dumnezeu! “ - caci numai Dumnezeu putea face aceasta. Dar
Domnul Iisus a facut aceasta - si aceasta inseamna ca Domnul Iisus este
Dumnezeu! “Cadea-vor in mreaja lor pacatosii … ” (Psalm 140:10).
“Orbul a dat un raspuns intelept fariseilor fatarnici: A raspuns deci
acela: Daca este pacatos nu stiu. Un lucru stiu: ca fiind orb acum vad“.
El vrea sa spuna: Eu sunt om simplu, fara scoala, si voi sunteti
invatati si cu indemanare in vorbiri despre pacatuire si nepacatuire.
Voi Il pretuiti pe Tamaduitorul meu dupa ziua de sambata, iar eu dupa
minunea pe care a facut-o. Daca este pacatos, si in ce masura, potrivit
pretuirii voastre, eu nu stiu. Eu stiu numai ca El a facut o minune cu
mine si asta inseamna pentru mine cat intreaga zidire a lumii. Pana cand
El mi-a deschis ochii, lumea era pentru mine ca si cum nu ar fi
existat.
Calatorind pe toate caile intunecate de sub pamant, fariseii nu aveau
unde merge in alta parte, ci stateau pe loc si intrebau orbul: “Ce ti-a
facut? Cum ti-a deschis ochii? Ei au pus aceasta intrebare cu siretenie
iscusita, nadajduind sa auda ceva nou de la om, care putea sluji pentru a
da o insemnatate mai mica minunii sau pentru a-L osandi pe Hristos. Dar
acest om simplu si cinstit in judecata sa, a capatat scarba mare de
manuirea aceasta a batranilor poporului, fata de care, pana atunci,
simtise un respect oarecare, necunoscandu-i pe ei bine. De aceea el le-a
raspuns scurt: “V-am spus acum si n-ati auzit? De ce voiti sa auziti
iarasi? Nu cumva voiti si voi sa va faceti ucenici ai Lui?” El nu le
putea da un raspuns mai rastit si mai potrivit. Dupa asemenea raspuns,
impotrivitorii lui au luat o pozitie de aparare:
“Si l-au ocarat si i-au zis: Tu esti ucenic al Aceluia, iar noi suntem
ucenici ai lui Moise.Noi stim ca Dumnezeu a vorbit lui Moise, iar pe
Acesta nu-L stim de unde este“.
Ei s-au folosit de Moise ca sa se indreptateasca; ei s-au folosit de
Moise ca sa se laude. Ei l-au recunoscut ca invatator al lor, si ca ei
ii erau ucenici. Dar Domnul Isi facuse deja lamurita credinta cu privire
la aceasta problema: ” Carturarii si fariseii au sezut in scaunul lui
Moise … si le place sa stea in capul mesei la ospete si in bancile
dintai, in sinagogi … ca mancati casele vaduvelor si cu fatarnicie va
rugati indelung“ (Matei 23:2, 6, 14; cf. Luca 20:47). Ce fel de ucenici
ai lui Moise sunt acestia? Iar Domnul le-a spus: “Oare nu Moise v-a dat
Legea? Si nimeni dintre voi nu tine Legea.” (Ioan 7:19).
Neimplinind Legea lui Moise, si incalcand-o prin fatarnicia si lacomia
lor, ei nu numai ca au incetat de a fi ucenici ai lui Moise, dar si fata
de Moise s-au facut tradatori si incalcatori de lege. Moise a incetat
de a fi invatatorul lor, si s-a facut osanditorul lor inaintea lui
Dumnezeu. “Sa nu socotiti ca Eu va voi invinui la Tatal; cel ce va
invinuieste este Moise, in care voi ati nadajduit” (Ioan 5:45).
Nadajduirea voastra in Moise este desarta, caci voi ati taiat Legea lui
din radacini. Nadejdea voastra in Moise este mincinoasa, caci voi va
incredeti numai in puterea si bogatia voastra si in nimic altceva. Ca
daca ati fi crezut lui Moise, ati fi crezut si Mie, caci despre Mine a
scris acela (Ioan 5:46; cf. Deuteronom 18:15-19). Dar, cum sufletele
fariseilor, legate de cele pamantesti, nu mai puteau crede in Moise, si
mai putin decat atat erau in stare sa creada in Domnul Iisus. Vedeti cum
acesti farisei, asa numitii ucenici ai lui Moise, se folosesc de
minciuni? Cersetorului celui simplu, nestiutor, ei ii spun despre
Domnul: “… iar pe Acesta nu-L stim de unde este.” Ei stiau foarte bine
de unde este Domnul.
Acesti prigonitori ai Lui, acesti imparati si carmuitori ai poporului,
ar fi trebuit sa stie foarte bine. Locuitorii Ierusalimului au zis: “Pe
Acesta Il stim de unde este. Insa Hristosul, cand va veni, nimeni nu
stie de unde este” (Ioan 7:27). Poate ca fariseii stiau de unde este
Domnul, poate ca nu stiau. Daca stiau - asa cum stiau alti locuitori ai
Ierusalimului - atunci ei au mintit pe omul nascut orb cand au spus: “Nu
stim de unde este.” Daca nu stiau si, dupa atata iscodire, sfadire,
prigonire si zarva despre El, dupa pogorarea Lui, cuvintele Lui si
lucrarile Lui, ei se faceau ca nu stiu de unde este El, atunci asta
inseamna ca El este Hristosul. Caci crescuse credinta: “Insa Hristosul,
cand va veni, nimeni nu stie de unde este.” Iata cum aceasta intareste
inca odata cuvintele proorocului: “Cadea-vor in mreaja lor pacatosii”
(Psalm 140:10). Totusi, toate astea au slujit ca sa arate cersetorului
slabiciunea morala deznadajduita si nimicnicia acestor batrani ticalosi
ai poporului. De aceea, acesta ii judeca tot mai tare, si tot mai
deschis marturisindu-L pe Domnul. Ultimelor cuvinte ale lor, el le-a
raspuns in chipul acesta:
“Tocmai in aceasta sta minunea: ca voi nu stiti de unde este si El mi-a
deschis ochii.” Adica: “Ce fel de carmuitori si batrani ai poporului
sunteti voi, ca stiti toate maruntisurile neinsemnate ale tipicului, si
nu stiti despre omul care mi-a facut o asemenea minune? Cine ar trebui
sa stie, daca nu voi care stati in jiltul lui Moise? Cine poate deslusi
toate cele despre acest om oamenilor daca nu voi, care in fiecare
sambata il talmaciti pe sfantul Moise si pe prooroci?” Si omul acesta
simplu continua grairile lui despre invatatorii mincinosi ai poporului,
zicand: “Si noi stim ca Dumnezeu nu-i asculta pe pacatosi; dar de este
cineva cinstitor de Dumnezeu si face voia Lui, pe acesta il asculta.” Cu
aceste cuvinte raspunde omul cel simplu, cuvintelor fariseilor: “Noi
stim ca Omul acesta e pacatos.”
Acum omul spune: “… Noi stim ca Dumnezeu nu-i asculta pe pacatosi.” In
Sfanta Scriptura nu se afla nici o marturisire cand Dumnezeu asculta pe
vreun pacatos si, la cererea pacatosului, sa faca cea mai mica minune.
“Cand ridicati mainile voastre catre Mine”, vorbeste Dumnezeu prin
proorocul, “Eu Imi intorc ochii aiurea, si cand inmultiti rugaciunile
voastre, nu le ascult. Mainile voastre sunt pline de sange” (Isaia
1:15).
Si Saul s-a rugat lui Dumnezeu in desert pe cand era pacatos: Dumnezeu
nu-l asculta. Dumnezeu nu-l asculta pe pacatos, si cu atat mai putin sa
savarseasca vreo minune printr-un pacatos, decat numai daca pacatosul se
pocaieste cu adevarat, isi spala pacatele sale cu lacrimi, ajungand
sa-si urasca pacatele sale, hotarandu-se sa faca Voia lui Dumnezeu si,
pocait fiind si hotarat, cade in rugaciune din toata inima
lui, inaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu il iarta pe el, asa cum a iertat
pe pacatoasa, si pe Zaheu vamesul, si pe talharul de pe cruce - si dupa
aceea ei nu mai sunt pacatosi. Atunci cand ei nu sunt pacatosi, Dumnezeu
ii asculta pe ei ca pe cei pocaiti pentru pacatele lor. Dumnezeu nu-i
asculta pe pacatosii care se roaga Lui si raman in pacatul lor. “Domnul
se tine departe de cei nelegiuiti, dar asculta rugaciunea celor drepti”
(Pilde 15:29). Acest om simplu, invatandu-i pe invatatorii cei
mincinosi, care sunt cei pe care ii asculta Dumnezeu si care sunt cei pe
care nu-i asculta El, striga acum cu glas mare ca Hristos este cel mai
mare facator de minuni din toata istoria lumii.
“Din veac nu s-a auzit sa fi deschis cineva ochii unui orb din nastere.
De n-ar fi acesta de la Dumnezeu, n-ar putea sa faca nimic.” Asa Il
proslavea omul pe Tamaduitorul sau. Prin aceasta, se face deslusit ca
acesta era urmator al Lui. Si prin aceasta el le arata fariseilor ca
toate incercarile lor de manevrare pentru a nu recunoaste nici cea mai
mica minune sau de a o suci dupa judecata lor, ca si cum Domnul ar fi un
pacatos, sunt desarte.
Auzind aceste ultime cuvinte de la saracul care fusese vindecat,
fariseii i-au spus lui: “In pacate te-ai nascut tot, si tu ne inveti pe
noi?” Si l-au dat afara. Fatarnicii si mincinosii, in deznadejdea lor
manioasa, intotdeauna ajung la razboi in cele din urma. Fariseii, vazand
ca au fost izgoniti cu toate socotelile lor, si ca toate masinatiunile
lor se dovedisera zadarnice, atunci - maniosi si rusinati - au mustrat
acest om simplu, cinstit, numindu-l pacatos inrait si l-au dat afara.
Pana aici, Evanghelistul infatiseaza norul gros, intunecat, care s-a
aratat degraba pe fetele fariseilor dupa descoperirea luminii minunate a
Mantuitorului Hristos si a lucrarii Sale Dumnezeiesti.
Incepand Evanghelia de astazi cu lumina, Evanghelistul o sfarseste cu
lumina: lumina, nu intuneric. Dupa savarsirea minunii, Domnul Iisus S-a
indepartat, lasandu-l pe omul pe care il vindecase singur o vreme, ca sa
tina piept ispitelor fariseilor si sa se ridice pentru adevar asupra
minciunii, apoi S-a aratat din nou si a mers ca sa intampine pe cel pe
care El dorea sa-l mantuiasca.
“Si a auzit Iisus ca l-au dat afara. Si, gasindu-l, i-a zis: Crezi tu in
Fiul lui Dumnezeu”? Orbul care fusese tamaduit trecuse de prima
incercare: el se aratase bland si ascultator cand Domnul l-a trimis cu
tina pe ochi ca sa se spele la Scaldatoarea Siloamului. Aceasta a fost
proba de ascultare. Apoi a trecut a doua proba: el s-a aratat staruitor
pe cand se afla in ispita, si nu L-a vandut pe Domnul fariseilor
mincinosi. Aceasta este proba ispitei. Apoi Domnul a incercat proba a
treia si cea din urma; proba cea mai mare: aceea a credintei adevarate.
“Crezi tu in Fiul lui Dumnezeu?”
“El a raspuns si a zis: Dar cine este, Doamne, ca sa cred in El”? El Il
cunoscuse pe Hristos ca pe un facator de minuni. El Il numise prooroc
fata de farisei, dar el nu cunostea nume mai mare cu care sa-L numeasca.
El inca nu era in stare sa-L numeasca Fiul lui Dumnezeu. Ascultator
intru toate catre Domnul, ca cel mai mare binefacator care Se afla sub
soare, acesta dorea sa auda de la El cine era Fiul lui Dumnezeu, ca sa
creada in El.
“Si a zis Iisus: L-ai si vazut! Si Cel ce vorbeste cu tine, Acela este”.
Iar el a zis: “Cred, Doamne”, si s-a inchinat Lui. Domnul vorbeste cu
blandete si duiosie cu cei pe care El ii mantuieste, ca doctorul cel bun
cu bolnavii pe care ii vindeca. Asadar El nu-i porunceste: “Crezi in
Mine!”, si nici nu-l sileste cu cuvintele: “Eu sunt Fiul lui Dumnezeu!”,
ci ii spune: “L-ai si vazut! Si Cel ce vorbeste cu tine, Acela este.”
Fiintei omenesti libere si cu judecata, Domnul ii da locul unde sa
cugete si sa hotarasca pentru sine. De indata ce omul care fusese
tamaduit, a auzit cat de mare este Vindecatorul, cu mult mai mare decat
proorocul, el a strigat indata cu bucurie: “Cred, Doamne!”
El a strigat nu numai cu buzele, ci I s-a inchinat Lui, ca o marturie mai mare pentru credinta lui. (Ioan Gura de Aur
spune: “Prin aceasta el a marturisit puterea Lui Dumnezeiasca; si ca nu
trebuie sa se creada ca era numai vorba simpla, mai era si fapta”). Asa
cum ochii lui trupesti fusesera deschisi mai inainte, tot asa erau acum
deschisi ochii lui duhovnicesti. Si el privea atat cu ochii sai
trupesti cat si cu cei duhovnicesti, si a vazut inaintea lui pe
Omul-Dumnezeu, Dumnezeu in trup omenesc. Dumnezeul nostru este cu
adevarat mare, si face minuni; si minunile Lui nu au sfarsit. Noi credem
ca Domnul Iisus Hristos este Mantuitorul nostru; noi credem ca Tu esti
Fiul lui Dumnezeu si Lumina lumii. Noi, dimpreuna cu cetele ingerilor si
ale sfintilor din ceruri, si cu intreaga Biserica Ta de pe pamant, Te
slavim pe Tine, Preasfinte Doamne: Tatal, Fiul si Duhul Sfant - Treimea
cea deofiinta si nedespartita, acum si pururea si-n vecii vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu