„În vremea aceea a venit Iisus în părţile Tirului şi ale Sidonului.
Şi, iată, o femeie cananeeancă, din acele ţinuturi, ieşind, striga,
zicând: Miluieşte-mă, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rău
chinuită de diavol. El însă nu i-a răspuns nici un cuvânt; şi
apropiindu-se, ucenicii Lui Îl rugau, zicând: Dă-i drumul, că strigă în
urma noastră. Iar El, răspunzând, a zis: Nu sunt trimis decât către oile
cele pierdute ale casei lui Israel. Iar ea, venind, s-a închinat Lui,
zicând: Doamne, ajută-mă! El însă, răspunzând, i-a zis: Nu este bine să
iei pâinea copiilor şi s-o arunci câinilor. Dar ea a zis: Da, Doamne,
dar şi câinii mănâncă din fărâmiturile ce cad de la masa stăpânilor lor.
Atunci, răspunzând, Iisus i-a zis: O, femeie, mare este credinţa ta;
fie ţie după cum voieşti! Şi s-a tămăduit fiica ei din ceasul acela.“ (Matei 15, 21-28)
Sfânta Evanghelie din Duminica a XVII-a după Rusalii
ne arată dragostea fără margini a unei mame îndurerate din cauza
suferinţei fiicei sale. Femeia cananeeancă se identifică în mod deplin
cu suferinţa copilei sale, iar aceasta o vedem din faptul că ea nu-I
cere Mântuitoru-lui Hristos: „miluieşte pe fiica mea“, ci „miluieşte-mă“. Astfel, femeia cananeeancă devine model de iubire şi purtare de grijă a părinţilor faţă de copiii lor.
Copiii
ca persoane umane în creştere sunt darurile cele mai scumpe ale lui
Dumnezeu pentru părinţi şi pentru umanitatea întreagă, care fără copii
nu-şi mai poate continua existenţa. Însă aceste daruri minunate, pentru
istorie şi veşnicie, trebuie cultivate cu multă atenţie, multă iubire şi
multă răbdare. Naşterea, creşterea şi educaţia copiilor sunt o lucrare
sfântă de împlinire a omului prin iubirea faţă de cei mai apropiaţi
semeni ai săi: soţia, copiii, rudele, prietenii, vecinii, colegii şi
toţi cei care îi cer ajutor.
Creşterea copiilor în plan biologic
şi spiritual este şi o maturizare a părinţilor în iubirea lor darnică,
harnică şi responsabilă. Copiii trebuie educaţi în duhul Evangheliei
iubirii lui Hristos şi al valorilor creştine, prin rugăciune şi îndemn
la viaţă sfântă şi fapte bune. În acest sens, Sfântul Ioan Gură de Aur
îndeamnă „părinţii să se îngrijească nu de modul cum vor dobândi bani
copiii lor, ci de modul cum vor dobândi evlavie şi bogăţie sufletească.
Trebuie să-i educe astfel încât să nu aibă nevoie de multe lucruri, să
nu se dedea dorinţelor vremurilor de astăzi. Trebuie încă să cerceteze
cu atenţie când ies copiii lor din casă şi când se întorc, unde se duc
şi cu cine se întovărăşesc. Dacă nesocotesc aceste îndatoriri ale lor,
vor da răspuns în faţa lui Dumnezeu“.1
Paternitatea şi maternitatea se cultivă prin creşterea şi educaţia copiilor
Modelând spiritual caracterul copiilor, părinţii cultivă totodată bunătatea şi nobleţea lor părintească, astfel încât copiii buni devin fericire pentru părinţi, iar părinţii buni fericire pentru copii.
În
familie se cultivă spiritul comuniunii de iubire paternă, filială şi
fraternă, se formează personalitatea. După cum tatăl sau mama nu sunt în
familie fiinţe impersonale, tot astfel nici copilul nu este în familie o
fiinţă impersonală, ci o persoană unică şi irepetabilă. Copilul are
un chip şi un nume, iar sufletul său este chemat la viaţă pe pământ şi
în ceruri, omul fiind creat după chipul lui Dumnezeu Cel veşnic viu (cf. Facere 1, 26-27).
Cu
ajutorul părinţilor şi al celorlalţi membri ai mediului familial şi
social, copilul îşi formează prima imagine despre lume şi societate,
cultivă dragostea de părinţi şi fraţi, respectul faţă de aproapele şi de
locurile natale.
Caracterul copiilor nu se formează numai prin
cuvinte şi activităţi, ci şi prin modul de viaţă al părinţilor, prin
exemplul dat de aceştia. Legătura armonioasă şi afectivă cu părinţii,
care este mai intensă la vârsta copilăriei, constituie componenta
principală a formării copilului. Tendinţa copiilor de a-i imita pe
părinţi se menţine chiar şi atunci când aceştia îşi formează propriile
familii. Îndeosebi legătura armonioasă dintre părinţi şi a copiilor cu
părinţii lor este cea mai bună temelie pentru dezvoltarea morală şi
spirituală a copiilor. Dimpotrivă, lipsa armoniei în relaţiile dintre părinţi influenţează negativ, uneori întreaga viaţă a copiilor.
Autoritatea părinţilor nu trebuie să se întemeieze pe asuprire şi constrângere, ci pe iubire, dialog şi ajutor.
Exercitarea ei ca putere opresivă sau violentă dă naştere unor stări
negative, conştientizate mai ales în epoca noastră. Îndeosebi în
societatea contemporană, care exercită o presiune irezistibilă asupra
copilului cu multiple posibilităţi şi tentaţii, dialogul părinţilor cu fiul sau fiica lor în vederea înţelegerii corecte a lucrurilor este deosebit de necesar. Copilul
nu este chemat să urmeze în viaţă un drum întâmplător, ci trebuie să-şi
aleagă propriul drum dintr-o mulţime de posibilităţi care i se oferă.
În acest sens, el trebuie ascultat, ajutat şi îndrumat.
În
vremea noastră cauzele nefericirii copiilor şi tinerilor - precum
sărăcia, deruta profesională, drogurile, alcoolismul, nesiguranţa vieţii
de mâine, deprimarea etc. - s-au înmulţit într-un mod alarmant. În
aceste condiţii, sporirea atenţiei şi a iubirii părinteşti în lucrarea
de creştere şi educaţie a copiilor constituie o nevoie vitală.
Iubirea copiilor faţă de părinţii lor cuprinde în sine împlinirea îndemnului Sfintei Scripturi, şi anume: „Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta…“
(Ieşire XX, 12), iar această cinstire se exprimă prin dragoste fiască,
ascultare, bună purtare, sârguinţă la învăţătură şi fapte bune.
În
acelaşi timp, copiii şi tinerii trebuie să respecte şi să preţuiască pe
toţi educatorii, învăţătorii şi profesorii lor care-i educă şi-i
formează ca să devină oameni luminaţi şi competenţi, pe preoţii şi pe
naşii lor de Botez - părinţii spirituali -, care îi călăuzesc pe calea
credinţei şi a mântuirii, a sfinţeniei şi a bucuriei duhovniceşti.
Prin
studiu, cu timp şi fără timp, şi activităţi educative, copiii
valorifică cei mai frumoşi ani ai vieţii, folosind timpul în mod
eficient pentru a deveni oameni înţelepţi şi competenţi, buni şi
paşnici, harnici şi darnici.
Sfântul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei, îndeamnă tinerii să înveţe asemenea albinelor, care „nu
se duc fără nici o alegere la toate florile, nici nu încearcă să aducă
tot ce găsesc în florile peste care se aşază, ci iau cât le trebuie
pentru lucrul lor, iar restul îl lasă cu plăcere. Noi, dacă suntem
înţelepţi, să luăm din cărţi cât ni se potriveşte nouă şi cât se
înrudeşte cu adevărul, iar restul să-l depăşim. Şi după cum atunci când
culegem flori de trandafir dăm la o parte spinii, tot aşa, în astfel de
scrieri, să culegem tot ceea ce ne este folositor şi să ne ferim de ce
este vătămător“.2
Familia creştină trebuie apărată şi ajutată
În
societatea secularizată de azi, aflată în criză economică şi
financiară, dar mai ales spirituală, în care familia creştină se
confruntă cu grave probleme de ordin economic şi moral, social şi
spiritual, apărarea, promovarea şi consolidarea instituţiei sacre a
familiei pe temelia valorilor evanghelice netrecătoare, pe bunătate şi
responsabilitate, pe demnitate şi solidaritate trebuie să fie o
preocupare permanentă a Bisericii în lucrarea ei socială şi misionară.
Societatea
contemporană, chinuită de egoism şi indiferenţă, devine adesea „o
aglomeraţie de monade închise“, fără comuniune de iubire reală şi
solidară între oameni. Într-un spaţiu al profitului necondiţionat,
definit prin transformarea fiinţelor umane în obiecte sau în cifre cu
semnificaţii economice şi profitabile, copiii devin adesea simple
obiecte şi ţinte vulnerabile sau total ignoraţi.
Pentru a preveni
astfel de răni deschise în viaţa familiei, oamenii trebuie să înveţe să
îi respecte pe copii şi să îi înţeleagă. Mântuitorul Iisus Hristos i-a primit cu dragoste pe copii şi pe tineri şi i-a ascultat cu seriozitate. Aceste
două coordonate trebuie să caracterizeze relaţiile autentice şi
necesare, desconsiderate, astăzi, sub pretextul afirmării liber-tăţii
individualiste a omului contemporan. Instabilitatea familială,
divorţul, violenţa, di-minuarea fidelităţii conjugale, dispreţul faţă de
valorile tradiţionale au condus la traumele actuale suferite de cei
lipsiţi de apărare, drame ignorate sau considerate simple informaţii
oferite de mass-media. Deşi Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copiilor menţionează
„principiul interesului superior al copilului“ (art. 2 (2)),
exploatarea, părăsirea, răpirea sau uciderea copiilor reprezintă păcate
săvârşite, în continuare, la adăpostul indiferentismului, al
consumismului şi al profitului material, trăsături definitorii ale
societăţii contemporane secularizate şi consumiste.
Biserica trebuie să coopereze cu familia şi şcoala în educaţia copiilor şi tinerilor
Alături
de părinţii trupeşti ai copiilor, slujitorii Sfintelor Altare, ca
părinţi sufleteşti, sunt datori să îi ocrotească pe copii, pe cei mai
mici fii ai Bisericii, prin iubire părintească, prin sfat bun, prin
îndemn la viaţă spirituală şi prin programe pastorale pentru copii şi
pentru părinţii lor. Părinţii copiilor trebuie să redescopere,
împreună cu slujitorii Bisericii, grija pentru copii, puterea rugăciunii
curate şi ajutorarea spirituală şi materială a copiilor, importanţa
edu-caţiei creştine şi frumuseţea iubirii părinteşti, daruri necesare
cinstirii altarului sfânt al familiei, binecuvântat de Dumnezeu şi
aşezat la temelia vieţii umane.
În faţa provocărilor din
societatea de azi, Biserica nu poate să rămână indiferentă, pentru că
misiunea ei constă tocmai în vestirea Evangheliei iubirii lui Hristos
pentru lume şi a modului de vieţuire în conformitate cu aceasta.
Astfel, prin demersul educaţional-formativ din cadrul orelor de religie, Biserica vine în ajutorul elevilor promovând cunoaşterea
lui Dumnezeu - Creatorul cerului şi al pământului, a omului creat după
chipul lui Dumnezeu, a universului ca dar al lui Dumnezeu, a valorilor
moralei creştine, precum: prietenia, dragostea, pacea, dreptatea,
reconcilierea, responsabili-tatea, solidaritatea şi cooperarea între
semeni, ca principii de bază ale credinţei şi vieţii creştine.
Educaţia religioasă, realizată prin intermediul lucrării Bisericii în
şcoală, reprezintă o şansă, care se oferă fiecărui elev, de cunoaştere a
Cuvântului lui Dumnezeu, ca izvor de lumină pentru viaţa omului dornic
de iubire şi fericire eternă.
În complementaritate cu sistemul educaţional religios desfăşurat în şcoală, Biserica Ortodoxă Română a implementat, începând cu anul 2006, un program intitulat „Hristos împărtăşit copiilor“. Programul
se adresează tuturor copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 6
şi 17 ani cu speranţa constantă de a deschide mintea şi sufletul
acestora spre valorile credinţei creştine.
Proiectul „Hristos împărtăşit copiilor“
a rodit nu numai prin rezultatele frumoase obţi-nute la nivel naţional,
ci şi prin generarea altor programe educaţionale, ca de pildă, „Alege şcoala!“ şi „Copilul învaţă iubirea lui Hristos“,
prin care copiii învaţă cât de necesară este educaţia intelectuală, dar
şi cea spiritual-filantropică, de ajutorare a semenilor aflaţi în
dificultate.
Omul contemporan, prins în mreaja unei societăţi
materialist-consumiste, a profitului imediat, se grăbeşte şi caută să
simplifice ori să reducă fericirea la câştigul material şi la
existenţa biologică terestră, uitând de bogăţia sufletească a virtuţilor
ca iubire de Dumnezeu, de adevăr, de dreptate, de sfinţenie şi de viaţă
veşnică. De aceea, trebuie să înţelegem că educaţia creştină a
copiilor, pe lângă formarea caracterelor umane în spiritul credinţei
creştine, are drept scop să formeze nu doar cetăţeni ai patriei
pământeşti, ci şi cetăţeni ai Împărăţiei cerurilor, ai comuniunii de
iubire veşnică divino-umană. Astfel, cateheza creştină trebuie să-i
înveţe pe copii să cultive valori profund umane şi sfinte, care nu se
limitează la materie, profit imediat şi viaţă biologică terestră, ci
evidenţiază pe om ca fiinţă capabilă de iubire eternă, în lumina şi
fericirea Preasfintei Treimi.
În Biserică învăţăm de la Sfinţii Părinţi că educaţia tinerilor şi a copiilor este o artă, şi nu una întâmplătoare, ci ea este cea mai însemnată dintre arte. Astfel, Sfântul Ioan Gură de Aur spune: Nu
există nici o altă artă mai mare decât aceasta... căci ce este egal cu
faptul de a armoniza sufletul şi de a forma gândirea tânărului? („Despre slava deşartă şi cum trebuie părinţii să-şi crească copiii“).
Pe lângă educaţia copiilor şi a tinerilor, grija părintească pentru aceştia se arată şi în grija pentru sănătatea lor fizică şi duhovnicească.
În acest sens, mai ales copiii săraci trebuie ajutaţi de parohie şi de
programele social-filantropice ale Bisericii, pentru a simţi iubirea lui
Hristos pentru ei.
Casele pentru copii orfani, centrele de zi
pentru copii ale Bisericii au ca lumină călăuzitoare iubirea milostivă a
lui Hristos arătată faţă de copii şi tineri, aşa cum a arătat-o faţă de
fiica bolnavă a femeii cananeence, văzând credinţa tare a mamei,
izvorâtă din iubirea ei îndurerată.
Să ne rugăm Bunului Dumnezeu,
Părintele luminilor, să dăruiască părinţilor, copiilor şi tuturor celor
ce ajută familiile care nasc şi cresc copiii în credinţă şi viaţă
sfântă, în iubirea faţă de Dumnezeu şi de aproapele, „toată darea cea bună şi tot darul cel desăvârşit“ (cf.
Iacob 1, 17), pace şi sănătate, bucurie şi ajutor pe calea credinţei
luminate şi a faptelor bune, spre slava Preasfintei Treimi, bucuria
familiei, binele Bisericii şi al societăţii. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu