Sfantul Vasile cel Mare este sarbatorit in Biserica Ortodoxa pe 1
ianuarie si pe 30 ianuarie alaturi de Sfintii Grigorie Teologul si Ioan
Gura de Aur. S-a nascut in anul 330, in Capadocia, intr-o familie
numeroasa. A avut patru surori si patru frati. Cinci din cei noua au
devenit sfinti in calendarul Bisericii Ortodoxe, alaturi de parintii
lor, Vasilie, Emilia si Macrina cea Batrana, bunica Sfantului Vasile.
Doi dintre fratii sai au ajuns episcopi: Grigorie de Nyssa si Petru II
de Sebaste, iar sora sa, Sfanta Macrina cea Tanara, a ajuns un model de
viata ascetica.
Temelia educatiei sale este pusa de
tatal sau, Vasile, profesor de retorica la Neocezareea in Pont, fiu al
Sfintei Macrina cea Batrana si elev al Sfantului Grigorie Facatorul de
Minuni. A studiat la Cezareea Capadociei, la Constantinopol si Atena,
insusindu-si tot ceea ce era mai bun din cultura pagana. In anul 356
revine in tara si devine profesor de retorica.
Sfantul Vasile cel Mare - dascal al monahismului
Paraseste cariera de profesor si intra in monahism. Prima forma de monahism pe care Sfantul Vasile
a studiat-o a fost cea urmata de ucenicii episcopului Eustatiu de
Sevasta, insa, nu s-a regasit in monahismul predicat de acesta.
Calatoreste pentru cunoasterea monahismului in Siria, Palestina, Egipt si Mesopotamia. Planul de organizare a vietii monahale l-a alcatuit dupa anii petrecuti alaturi de ucenicii Sfantului Pahomie cel Mare si de anahoretii care traiau dupa regulile Sfantului Antonie cel Mare. Acest plan a fost pus in practica la Annesi, un vechi domeniu al familiei sale, din vecinatatea raul Iris. Viata ascetica de la Annesi se schimba dupa venirea in acel loc a Sfantului Grigorie de Nazianz. Se construiesc noi chili, iar munca este impletita cu studiul si rugaciunea.
Calatoreste pentru cunoasterea monahismului in Siria, Palestina, Egipt si Mesopotamia. Planul de organizare a vietii monahale l-a alcatuit dupa anii petrecuti alaturi de ucenicii Sfantului Pahomie cel Mare si de anahoretii care traiau dupa regulile Sfantului Antonie cel Mare. Acest plan a fost pus in practica la Annesi, un vechi domeniu al familiei sale, din vecinatatea raul Iris. Viata ascetica de la Annesi se schimba dupa venirea in acel loc a Sfantului Grigorie de Nazianz. Se construiesc noi chili, iar munca este impletita cu studiul si rugaciunea.
A scris Regulile vietii monahale si a
pus bazele Filocaliei cu Sfantul Grigorie. Regulile monahale ale
Sfantului Vasile au ramas in Biserica de Rasarit temelia organizarii
vietii manastiresti. In Apus, ele au circulat in traducerea facuta de
Rufin de Aquileia si au fost cunoscute de Sfantul Cassian si Sfantul
Benedict, legiuitori monahali apuseni.
Desi Sfantul Vasile cel Mare este unul dintre cei mai mari organizatori ai monahismului, el nu a dispretuit familia si casatoria, caci spune: "Dumnezeu, Care poarta grija de mantuirea noastra, a impartit viata oamenilor in doua feluri de vietuire, adica in viata de casatorie si in cea de feciorie, asa incat cel care nu poate sa duca lupta fecioriei sa-si ia femeie (sotie) legiuita, cunoscand ca i se va cere fagaduinta de infranare, sfintenie si asemanare cu sfintii care au avut sotie si au crescut fii".
Desi Sfantul Vasile cel Mare este unul dintre cei mai mari organizatori ai monahismului, el nu a dispretuit familia si casatoria, caci spune: "Dumnezeu, Care poarta grija de mantuirea noastra, a impartit viata oamenilor in doua feluri de vietuire, adica in viata de casatorie si in cea de feciorie, asa incat cel care nu poate sa duca lupta fecioriei sa-si ia femeie (sotie) legiuita, cunoscand ca i se va cere fagaduinta de infranare, sfintenie si asemanare cu sfintii care au avut sotie si au crescut fii".
Sfantul Vasile cel Mare - dascal al dreptei credinte
Sfantul Vasile cel Mare a luptat
impotriva pnevmatomahilor, a celor care negau dumnezeirea Sfantului Duh.
A argumentat pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii ca Duhul
Sfant este de o fiinta cu Tatal si cu Fiul.
Pana la Sfantul Vasile cel Mare, termenii ousia si hypostasis erau socotiti sinonimi, iar aceasta abordare provoca neintelegeri si controverse. Sfantul Vasile cel Mare a insistat asupra individualizarii termenilor: o singura usie si trei ipostase (in Dumnezeu exista o singura usie si trei ipostasuri).
Pana la Sfantul Vasile cel Mare, termenii ousia si hypostasis erau socotiti sinonimi, iar aceasta abordare provoca neintelegeri si controverse. Sfantul Vasile cel Mare a insistat asupra individualizarii termenilor: o singura usie si trei ipostase (in Dumnezeu exista o singura usie si trei ipostasuri).
Sfantul Vasile cel Mare - practicant al milosteniei
Sfantul Vasile cel Mare
a fost un practicant prin excelenta a milosteniei. Dragostea sa fata de
semeni s-a concretizat mai ales in asezamantul filantropic, numit de
credinciosi Vasiliada. Acest asezamant a fost construit la marginea
Cezareei. Aici au fost adunati cei infometati si abandonati, spre a fi
hraniti. Potrivit cercetatorilor, fiecare boala isi avea rezervata
cladirea si personalul necesar pentru ingrijire.
Sfantul Vasile cel Mare a trecut la cele vesnice pe 1 ianuarie 379.
Legatura Sfantului Vasile cel Mare cu tara noastra
Sfantul Vasile cel Mare a trecut la cele vesnice pe 1 ianuarie 379.
Legatura Sfantului Vasile cel Mare cu tara noastra
In scrisoarea nr. 155, Sfantul Vasile cel Mare
ii cere lui Junius Soranus, comandantul militar al Scythiei Minor, sa-i
trimita moastele martirilor din aceste parti. Acest guvernator ii
trimite moastele Sfantului Sava, martirizat de goti la nord de Dunare,
in anul 372. Amintim ca pe 10 octombrie 1777, patriarhul ecumenic
Sofronie, impreuna cu Sinodul de la Constantinopol, a hotarat sa
daruiasca Mitropolitului Tarii Romanesti titlul onorific de loctiitor al
scaunului Cezareei Capadociei pentru ajutorul material oferit
Patriarhiei Ecumenice aflata sub stapanire otomana.
Dupa ce Biserica Ortodoxa Romana a fost
ridicata la rangul de Patriarhie, in anul 1925, acest titlu a inceput sa
fie purtat si de catre Patriarhul Romaniei, intrucat acesta este si
mitropolit al Tarii Romanesti.Semnificatia numelui Vasile
Numele Vasile, foarte raspandit in toata lumea crestina, provine din grecescul basileios, care la randul lui sta in legatura cu basileos, "rege", "imparat", "bazileu". Latinii l-au redat prin Basilius. La noi astazi e curenta forma Vasile (la vechiul Vasilie pare sa fi renuntat chiar si conservatoarea limba bisericeasca), cu prescurtarea populara Sile. Feminine ca Vasila sau Vasilca se intalnesc astazi destul de rar, fiindu-le preferat mai gratiosul Vasilica. Diminutivele mai frecvente sunt Vasilica si Sica/Sica.
Liturghia Sfantului Vasile cel Mare
Liturghia Sfantului Vasile cel Mare se oficiaza in Biserica Ortodoxa de zece ori pe an: in primele cinci duminici ale Postului Mare, in joia si sambata din Saptamana Patimilor, in ajunul Craciunului si Bobotezei si, desigur, in sarbatoarea care ii este dedicata in ziua de 1 ianuarie.
La multi ani celor ce poarta numele Sfantului Vasile cel Mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu