"În vremea aceea, pe când Se apropia Iisus de Ierihon, un orb şedea
lângă drum, cerşind. Şi, auzind el mulţimea care trecea, întreba ce se
întâmplă. Şi i-au spus că trece Iisus Nazarineanul. Şi el a strigat,
zicând: Iisuse, Fiul lui David, fie-Ţi milă de mine! Şi cei care mergeau
înainte îl certau ca să tacă, iar el cu mult mai mult striga: Fiule al
lui David, fie-Ţi milă de mine! Şi oprindu-Se, Iisus a poruncit să-l
aducă la El; şi apropiindu-se, l-a întrebat: Ce voieşti să-ţi fac? Iar
el a zis: Doamne, să văd! Şi Iisus i-a zis: Vezi! Credinţa ta te-a
mântuit. Şi îndată a văzut şi mergea după El, slăvind pe Dumnezeu. Şi
tot poporul care văzuse a dat laudă lui Dumnezeu." (Luca 18, 35-43).
Sfânta Evanghelie din Duminica a XXXI-a după Rusalii ne prezintă vindecarea unui orb de către Mântuitorul Iisus Hristos în apropierea oraşului Ierihon.
Oraşul
Ierihon, care se traduce prin "oraş al parfumurilor" sau "al
palmierilor", este o aşezare străveche din Ţara Sfântă, situat în
apropierea graniţei dintre Israel şi Iordania.
"Ierihonul din
Vechiul Testament este identificat în general cu Movila Tell es-Sultan
din zilele noastre, la aproximativ 16 km N-V de gura de vărsare actuală a
Iordanului în Marea Moartă, la 2 km N-V de Ierihonul modern (satul
er-Riha) şi la vreo 27 km N-E de Ierusalim. Movila impunătoare, în formă
de pară, este lungă de vreo 400 m de la N la S şi lată de circa 200 m
la capătul de N şi înaltă de vreo 20 m. Ierihonul irodian şi din
perioada Noului Testament este reprezentat de movilele de la Tulul Abu
el-Alayiq, la 2 km V de localitatea modernă er-Riha (Ierihonul de azi),
şi astfel este la Sud de Ierihonul Vechiului Testament. Munţii Iudeii se
înalţă abrupt din câmpiile Ierihonului la o depărtare mică spre Vest." 1
Considerat
ca fiind cel mai vechi oraş din lume, Ierihonul a intrat în istoria
biblică odată cu sosirea poporului evreu în pământul făgăduinţei. În
secolul al XIII-lea înainte de Hristos, vechea cetate canaanită a
Ierihonului a fost cucerită de Iosua după ce acesta împreună cu tot
poporul lui Israel au înconjurat de şapte ori cetatea în sunet de
trâmbiţe. Acest eveniment istoric al ocupării cetăţii de către poporul
evreu este prezentat în Cartea lui Iosua Navi din Sfânta Scriptură a Vechiului Testament (cf.
Iosua 2-6). După ce au rătăcit prin deşertul Sinai vreme de 40 de ani,
israeliţii s-au pregătit să treacă râul Iordan pentru a intra în Ţara
Făgăduinţei, situată dincolo de Ierihon. Înainte de a face trecerea,
Iosua, succesorul lui Moise, a trimis doi spioni care au intrat în oraş.
Spionii au scăpat de a fi prinşi prin ajutorul desfrânatei Rahab, care
locuia în zidul oraşului. Tot de la ea spionii au primit şi informaţii
preţioase cu privire la Ierihon. Deşi Iordanul se revărsase în perioada
în care israeliţii aveau să treacă, apa a încetat să mai curgă, în chip
minunat, astfel încât toţi au trecut "pe pământ ca pe uscat".
Apoi au mers în jurul oraşului fortificat zilnic, timp de şapte zile
suflând în şapte trâmbiţe şi strigând. În ziua a şaptea, zidurile s-au
dărâmat, iar israeliţii au pătruns în oraş trecând totul prin foc şi
sabie.
Distrus de invazia israeliţilor şi apoi de intemperiile
vremurilor, Ierihonul din timpul lui Iosua nu a mai fost reconstruit
timp de câteva secole. După aproximativ 400 de ani, în timpul domniei
regelui Ahab (cca 874/3-853 î.Hr.), Hiel din Betel a întemeiat din nou
Ierihonul (cf. III Regi 16, 34). Acest Ierihon a fost cel din timpul lui Ilie şi Elisei (cf. IV Regi 2, 4-5; 18-22). În câmpia Ierihonului, babilonienii l-au prins pe Sedechia, ultimul rege al regatului Iuda (cf.
IV Regi 25, 5). Se pare că babilonienii au distrus mare parte din
oraşul Ierihon, după exilul babilonian continuând să existe doar un
Ierihon modest.
Ierihonul Noului Testament este situat la
aproximativ 2 km de vechiul Ierihon, în locul numit Tulul Abu el-Alayiq.
Aici, datorită climei mai calde, Irod cel Mare (40/37-4 î.Hr.) a
construit un palat de iarnă dotat cu apeducte, un hipodrom şi un teatru.
De asemenea, a înfrumuseţat zona cu plantaţii de palmieri şi balsam,
care aduceau venituri importante regatului.
Pe vremea
Mântuitorului Iisus Hristos, Ierihonul era locul de întâlnire al
evreilor care veneau din Pereea şi din Galileea, şi împreună mergeau
spre Ierusalim la templu, pentru a sărbători Paştele. Sfânta
Evanghelie ne mărturiseşte că şi Domnul Iisus Hristos a trecut de mai
multe ori prin acest oraş în drumul său spre Iordan sau Ierusalim.
În partea de apus a Ierihonului se înalţă muntele Carantania, locul în care Mântuitorul Iisus Hristos a fost dus de către Duhul în pustiu pentru a fi ispitit de diavol (cf.
Matei 4, 1-11). După Botezul Său în Iordan, Mântuitorul Iisus Hristos
merge în muntele Carantania să postească şi să se roage înainte de a
binevesti Legea Nouă, adică Evanghelia. Prin post şi rugăciune, Iisus,
ca Om, se luptă cu diavolul şi respinge ispitele acestuia. În primul
rând, respinge ispita sau tentaţia de a reduce existenţa umană la nivelul biologic al hranei trupeşti, şi afirmă
necesitatea comuniunii spirituale a omului cu Dumnezeu, definitorie
pentru demnitatea şi identitatea omului de fiinţă spirituală, creată
după chipul lui Dumnezeu. Apoi, Iisus respinge tentaţia afirmării de sine egoiste a omului, fără iubire milostivă faţă de alţii, precum şi tentaţia stăpânirii sau dominării lumii materiale în uitare şi despărţire de Dumnezeu sau în stare de robie faţă de diavol. Prin postul Său, Iisus ne arată că omul este cu adevărat liber şi împlinit numai în comuniune cu Dumnezeu Cel Sfânt, veşnic şi infinit. În felul acesta, Iisus este noul Adam, Cel ce, prin postire, smerenie şi ascultare de Dumnezeu, corectează, vindecă şi ridică pe Adam cel vechi, cel căzut din Rai din cauza neascultării de Dumnezeu, nepostirii în relaţie cu materia, şi nepocăinţei
pentru greşeală. Faptul că Iisus posteşte, se roagă şi respinge
ispitele diavolului îndată după Botezul Său în Iordan ne arată că harul
şi lucrarea Botezului, ca legătură spirituală a omului cu Dumnezeu se
menţin în om prin post, rugăciune şi trezvie duhovnicească. Hrana spirituală adevărată este mai întâi împlinirea voii Tatălui ceresc: "Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine şi să săvârşesc lucrul Lui" (Ioan 4, 34).
În
apropiere de cetatea Ierihon, Mântuitorul Iisus Hristos vindecă pe
orbul din Evanghelia de astăzi, redându-i acestuia vederea trupească şi
sufletească.
Acest episod al vindecării orbului ne arată, în
fraze scurte, o lucrare mare a lui Dumnezeu care izvorăşte din
milostivirea Lui cea negrăită şi nemărginită faţă de omul suferind. Când
orbul aude că o mulţime de oameni trec pe cale, el întreabă "ce este aceasta?" (Luca 18, 36). I-au spus că "trece Iisus Nazarineanul"
(Luca 18, 37). Îndată ce a aflat cine trece pe drum, orbul a simţit în
sufletul său că unica şansă a vieţii sale, adică a vindecării sale, este
Iisus Nazarineanul. El a înţeles că este vorba despre Iisus Cel ce a
vindecat o mulţime de bolnavi, ajutându-i astfel să-şi schimbe viaţa
lor nefericită. De aceea, orbul nu a mai întrebat cine este Iisus, ci îndată a început să strige: "Iisuse, Fiul lui David, fie-Ţi milă de mine!" (Luca 18, 38).
După ce acest om nevăzător sau orb s-a apropiat de Iisus, El l-a întrebat: "Ce voieşti să-ţi fac?" (Luca 18, 41), iar orbul a răspuns: "Doamne, să văd!"
(Luca 18, 41). În auzul tuturor, orbul cere, de fapt, ceea ce nimeni
altul dintre oameni nu-i poate da, decât numai Iisus Nazarineanul, adică
sănătatea ochilor sau vederea. Atunci, Iisus i-a zis orbului: "Vezi! Credinţa ta te-a mântuit"
(Luca 18, 42). În clipa aceea, i s-au deschis orbului ochii şi îndată a
văzut şi mergea după Iisus. Prin această vindecare înţelegem că
Mântuitorul Iisus Hristos nu este indiferent la suferinţa celor bolnavi,
că El ascultă mai ales acele cereri sau rugăminţi ale bolnavilor care izvorăsc din credinţă puternică şi rugăciune stăruitoare. Adesea, Iisus, înainte de vindecarea unor bolnavi, vrea să constate cât de mare este credinţa lor. De ce? Pentru
ca ei să conlucreze cu El în vindecare, adică să participe cu toată
voinţa şi dorinţa lor la primirea darului sănătăţii depline. Cu alte
cuvinte, Iisus voieşte ca, odată cu refacerea sănătăţii oamenilor, să
se refacă şi legătura personală a acestora cu Dumnezeu, Izvorul vieţii
şi al tuturor darurilor benefice pentru om.
De aceea, Iisus îl întreabă pe orb: "ce vrei să-ţi fac?", nu "ce vrei să-ţi dau?". Deci, Iisus nu dăruieşte omului daruri materiale exterioare lui, ci îi schimbă starea vieţii acestuia, îl ridică pe om din starea rea în care acesta se află la o viaţă nouă binecuvântată!
Evanghelia ne mai spune, în cuvinte simple, dar profunde, că orbul de
la Ierihon, după ce a fost vindecat de Mântuitorul Iisus Hristos, adică
după ce i s-a schimbat în bine starea vieţii lui nefericite, a mers după
Iisus şi a arătat recunoştinţă: "mergea după El, slăvind pe Dumnezeu" (cf. Luca 18, 43). Înţelegem acum de ce, la început, Iisus
nu S-a dus lângă orbul care-L chema la marginea drumului, ca să-l
vindece acolo, ci a poruncit ca acesta să fie adus lângă El, în mijlocul
drumului. Cu alte cuvinte, Iisus ştia că orbul, odată vindecat, va
merge cu El pe acelaşi drum al binevestirii iubirii milostive a lui
Dumnezeu faţă de oameni.
Din cerşetor de la marginea drumului ajutat de alţii din milă, orbul
de la Ierihon devine un misionar-mărturisitor, preamărind pe Dumnezeu
Cel mult milostiv Care l-a vindecat prin omul Iisus din Nazaret.
Când
Mântuitorul Iisus Hristos vindecă pe demonizatul din ţinutul
Gadarenilor, omul vindecat atunci cerea Mântuitorului să-l ia cu Sine.
Dar Mântuitorul Iisus Hristos îi spune: "Întoarce-te la casa ta şi spune tuturor cât bine ţi-a făcut ţie Dumnezeu"
(Luca 8, 39). De ce? Pentru că acest om trebuia să fie văzut ca fiind
sănătos tocmai în acele locuri în care lumea l-a cunoscut când pătimea
mult, întrucât era chinuit de demoni. Trebuia ca lumea să-l vadă ca
fiind om vindecat şi paşnic, readus la demnitatea lui de chip al lui
Dumnezeu, de fiinţă liberă în comuniune cu Dumnezeu şi cu semenii.
Însă,
în cazul de faţă, Mântuitorul Iisus Hristos nu spune orbului de la
Ierihon pe care l-a vindecat: "rămâi unde te afli acum sau mergi la casa
ta", ci îl lasă să-L urmeze, să meargă cu El în cetatea Ierihonului. De
ce? Ca omul acesta să vadă cetatea cu ochii săi sănătoşi, iar cei din
cetate să-l vadă vindecat pe cel care mai înainte, orb fiind, stătea în
afara cetăţii pentru a cerşi mâncare sau bani la marginea drumului. Dar
şi pentru că, în cetatea Ierihonului, Mântuitorul vine să vindece un alt om, şi anume pe vameşul Zaheu, care, deşi vedea bine cu ochii trupului, avea totuşi sufletul orbit de patima lăcomiei de bani şi de averi (cf. Luca 19, 1-10). Aşadar, orbului
care cerşea la marginea drumului, aproape de cetatea Ierihonului, Iisus
Cel milostiv i-a schimbat viaţa după ce a cunoscut credinţa şi
stăruinţa acestuia în rugăciune, iar vameşului Zaheu din Ierihon, Iisus
i-a vindecat şi schimbat viaţa, iertându-i păcatele, după ce a constatat
pocăinţa şi dărnicia lui pentru cei săraci şi pentru cei păgubiţi de
el.
Acest Zaheu, mai-marele vameşilor (cf. Luca 19,
1-10), era un om lacom şi dornic să se îmbogăţească cu orice preţ. El
impunea dări mai mari decât se cuveneau. Luând astfel din bunurile
altora, el a nedreptăţit pe mulţi. Prin urmare, şi-a atras dispreţul şi
ura tuturor concetăţenilor, tuturor vecinilor şi tuturor locuitorilor
oraşului Ierihon. Desigur, Zaheu era în plus dispreţuit şi pentru că se
punea în slujba unei stăpâniri străine, adică a stăpânirii romane în
Israel. Iar Mântuitorul Iisus Hristos, văzând că Zaheu Îl caută, dintr-o
curiozitate foarte tainică, urcându-se într-un sicomor, i-a zis: "Zahee, coboară-te degrabă, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta"
(Luca 19, 5). Însă, în momentul în care Iisus a intrat în casa sa,
oamenii din jur au cârtit şi L-au judecat pe Mântuitorul, considerând că
nu trebuia să intre în casa unui om atât de păcătos şi de lacom ca
vameşul Zaheu. Dar tocmai această neaşteptată bunătate a lui Hristos
faţă de vameşul Zaheu, pe care, desigur, acesta n-o merita, şi cinstea
acordată lui l-au surprins, tocmai pentru că el nu le merita. Când
Mântuitorul Hristos S-a autoinvitat în casa lui Zaheu, a produs o
schimbare în acesta. Bunătatea nemeritată care i S-a arătat acestui om
aspru şi lacom a produs în el pocăinţă şi dărnicie. Avem de-a face aici
cu un om care se pocăieşte nu pentru că a fost certat, nici pentru că ar
fi fost pedepsit în vreun fel, ci pentru că a fost onorat cu bunătate
şi cinste, deşi nu le merita. Copleşit de milostivirea, de bunătatea
şi de generozitatea Mântuitorului Iisus Hristos, vameşul Zaheu s-a
schimbat într-o clipă şi a zis către Domnul: "Iată, jumătate din
averea mea, Doamne, o dau săracilor, şi dacă am năpăstuit pe cineva cu
ceva, întorc împătrit". Atunci Mântuitorul a zis către el: "Astăzi s-a
făcut mântuire casei acesteia, căci şi acesta este fiu al lui Avraam" (Luca 19, 8-9), adică fiu al credinţei.
Vameşul Zaheu este singurul bogat despre care Evanghelia după Luca spune clar că s-a mântuit pentru că a devenit milostiv.
De asemenea, cetatea Ierihon mai este amintită în Noul Testament când Mântuitorul Iisus Hristos a rostit Pilda samarineanului milostiv (cf. Luca 10, 25-37). În această pildă, Sfinţii Părinţi ai Bisericii au văzut însăşi taina mântuirii neamului omenesc. Omul
care cobora de la Ierusalim spre Ierihon şi a căzut între tâlhari,
fiind dezbrăcat, rănit şi lăsat aproape mort, reprezintă neamul omenesc,
care din pricina păcatelor a căzut în multe patimi, adevăraţi tâlhari
răpitori şi ucigaşi de suflete. Coborârea de la Ierusalim spre Ierihon
înseamnă degradarea omenirii prin înstrăinarea ei de Dumnezeu. Astfel, omul păcătos decade, devine aproape mort sufleteşte şi coboară spre moarte biologică, pentru că "plata păcatului este moartea" (Romani 6, 23). Totuşi, el trebuia să fie ajutat "pe calea vieţii",
adică în cursul istoriei mântuirii, de către preoţii şi leviţii
Vechiului Testament. Însă aceştia au devenit cu timpul învăţători
formalişti şi ritualişti ai Legii Vechi, fiind incapabili să unească
adevărul credinţei cu iubirea milostivă, ca să aducă omului căzut în
boala păcatului harul mântuitor care-l vindecă şi îi dăruieşte viaţă
veşnică. Ceea ce l-a distins pe samarineanul călător de preotul şi
levitul Legii Vechi, cei care l-au ignorat pe omul căzut între tâlhari,
este milostivirea sau bunătatea sufletului său. Această faptă bună a
Samarineanului milostiv, care este chip al Mântuitorului Iisus Hristos,
înseamnă ridicarea sau vindecarea naturii umane, căzută în păcat şi
rănită de patimi.
Potrivit tradiţiei, în secolele II-III după
Hristos, în oraşul Ierihon exista o populaţie în majoritate creştină şi
chiar o episcopie ortodoxă. Împăratul Constantin cel Mare (306-337) şi
mama sa Elena au construit în zonă mai multe locaşuri pentru închinare,
iar în împrejurimi existau foarte multe lavre şi peşteri în care trăiau
renumiţi călugări şi pustnici. Acest fapt l-a determinat pe împăratul
Justinian (527-565) să construiască sau să întemeieze aici alte locaşuri
de închinare şi case de găzduire pentru pelerini. În secolele
următoare, aşezămintele creştine de aici au fost întreţinute cu mari
sacrificii, întrucât regiunea binecuvântată şi bogată de aici era
deseori prădată de năvălitorii din răsărit. Odată cu venirea perşilor,
în anul 614, şi cu venirea arabilor musulmani, în anul 638, aceste
locaşuri bisericeşti au fost distruse, iar populaţia creştină a fost
ucisă sau alungată. Este important de menţionat că pe valea Hozevei din
apropierea Ierihonului perşii au omorât numai în anul 614 peste trei mii
de călugări, martirizaţi pentru credinţa lor în Hristos. Deşi prin
secolul al XII-lea cruciaţii au încercat să restabilească faima creştină
a oraşului Ierihon, totuşi ţinutul a rămas în scurt timp izolat şi
ocupat de musulmani până după Primul Război Mondial, când Ierihonul a
început să recapete oarecum gloria de altădată.2
În anul 1995,
datorită mulţimilor de pelerini români care vizitau Ţara Sfântă, s-a
decis construirea unui Aşezământ românesc la Ierihon, prin grija
deosebită a Părintelui Arhimandrit Ieronim Creţu, superiorul
Aşezămintelor româneşti de la Locurile Sfinte (Ierusalim, Iordan şi
Ierihon). Terenul pentru viitorul aşezământ a fost donat de un
credincios ortodox român, domnul Dumitru Samoilă, iar lucrările de
construcţie au început în anul 1999, cu sprijinul financiar al
Patriarhiei Române, al Statului Român şi al multor pelerini donatori. La
construcţia propriu-zisă au ajutat foarte mult, în mod gratuit,
muncitorii români aflaţi în acea perioadă în Israel. Acum, aşezământul
are o biserică şi un paraclis pentru săvârşirea sfintelor slujbe şi un
cămin pentru primirea pelerinelor români, lucrările fiind aproape
finalizate.
Construirea acestui aşezământ românesc a fost motivată şi de faptul că în apropierea oraşului Ierihon este situată Mănăstirea "Sfântul Gheorghe Hozevitul",
în a cărei biserică se află moaştele Sfântului Ioan Iacob de la Neamţ
(1913-1960), care la 8 august 1980 au fost găsite neputrezite în peştera
"Sfânta Ana" din pustiul Hozeva, locul unde s-a nevoit el în
ultimii ani ai vieţii sale pământeşti. Sfântul Ioan Iacob a fost trecut
în rândul sfinţilor din calendar de către Sfântul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române în şedinţa sa de lucru din 20 iunie 1992, având ca dată
de prăznuire ziua de 5 august.
În prezent, Sectorul de pelerinaje al Patriarhiei Române
organizează periodic pelerinaje în Ţara Sfântă, iar pelerinii români
sunt cazaţi la Aşezământul românesc de la Ierihon, unde pot asculta
Sfânta Liturghie în limba română, se pot spovedi şi se pot împărtăşi.
Iar apoi pot vizita locurile biblice în care Hristos Domnul a predicat
Evanghelia şi a săvârşit multe minuni, spre slava lui Dumnezeu şi
mântuirea oamenilor. Astăzi, pelerinajele la Ierihon şi la alte locuri
sfinte ajută la întărirea credinţei, sporirea evlaviei şi aduc multă
bucurie celor care păşesc pe urmele Mântuitorului Iisus Hristos şi ale
sfinţilor Săi. Amin.
Predica Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române la Duminica a XXXI-a după Rusalii (Vindecarea orbului din Ierihon)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu