Citind această minunată binevestire a
Învierii Domnului, consemnată în ultimul capitol al Sfintei Evanghelii
după Luca, putem medita, cu bucurie şi credinţă, la întrebarea retorică
adresată de către Îngeri Femeilor Mironosiţe: „De ce-L căutaţi pe Cel
viu între cei morţi?”
Din aceste câteva cuvinte, înţelegem că
cea mai importantă veste de bucurie din istoria omenirii a fost adusă de
către Îngeri… într-un mormânt care, cu puţin timp înainte, adăpostise
Trupul mort al Fiului lui Dumnezeu. Învierea lui Hristos – aşa cum arăta
părintele Nicolae Steinhardt – le părea neverosimilă credincioşilor de
atunci, pentru că ei fuseseră martorii Răstignirii Sale.
Atunci când Hristos a murit în chinuri
groaznice pe Cruce, credincioşii Săi au avut motive să se teamă (sau
chiar să creadă) că L-au pierdut pentru totdeauna, că puterea răului
este superioară celei a binelui, că întunericul a învins lumina
(covârşind unica „Lumină adevărată”), că moartea este atotputernică,
înghiţindu-L pe Însuşi Izvorul vieţii.
Cine ar fi putut înţelege atunci că, în
realitate, Hristos S-a dat pe Sine de bună voie morţii, pentru ca, prin
Moartea Sa, să ne dăruiască nouă viaţa veşnică?
Cine ar fi gândit atunci, în cele mai
tragice clipe din întreaga istorie a lumii şi a mântuirii, că Hristos
Dumnezeu S-a lăsat învins în mod liber, pentru ca noi să biruim prin
slăvita Sa Moarte şi Înviere?
Aşa cum se exprima părintele Steinhardt,
Domnul Hristos, în clipele Pătimirii Sale, „nu le-a făcut cu ochiul”
ucenicilor că va învia El după trei zile… ci Şi-a asumat până la capăt
suferinţa pentru păcatele noastre. În acest sens, Sfântul Evanghelist
Ioan, „Apostolul iubirii”, mărturiseşte: „Iar înainte de sărbătoarea
Paştilor, ştiind Iisus că a sosit ceasul Lui, ca să treacă din lumea
aceasta la Tatăl, iubind pe ai Săi cei din lume, până la sfârşit i-a
iubit” (Ioan13, 1).
De aceea, Sfintele Femei „de mir
purtătoare” Îl căutau „pe Cel viu între cei morţi” şi acelaşi motiv a
determinat îndoiala iniţială a Sfinţilor Apostoli care, auzind vestea
Învierii de la Femeile Mironosiţe, au considerat cuvintele lor „ca o
aiurire şi nu le-au crezut” (Luca24, 11).
Până la Învierea lui Hristos - şi mai ales în ziua răstignirii Sale - omenirea întreagă ar fi avut motive să strige, cu adâncă deznădejde, că binele a fost învins, pentru că Mântuitorul a murit.
Până la Învierea lui Hristos - şi mai ales în ziua răstignirii Sale - omenirea întreagă ar fi avut motive să strige, cu adâncă deznădejde, că binele a fost învins, pentru că Mântuitorul a murit.
Acum, după ce Hristos a înviat, biruind
şi zdrobind pentru totdeauna puterea păcatului şi a morţii, noi, cei ce
am fost învredniciţi de a cunoaşte acest adevăr suprem, nu putem decât
să mărturisim, cu dragoste şi profundă bucurie, că binele este şi va fi
în veci biruitor, iar răul nu există, ci constă doar în îndepărtarea de
Binele unic şi absolut – Dumnezeu-.
„Hristos a înviat! – înseamnă că viaţa
este mai tare decât moartea. Hristos a înviat! – înseamnă că răul este
mai slab decât binele” (Sf. Nicolae Velimirovici). Hristos a înviat! –
Înseamnă că va rămâne pentru veşnicie cu noi.
„Sfărâmând porţile iadului şi înviind a treia zi din groapă, salvatu-ne-ai, ca un Iubitor de oameni, Doamne!”
Hristos S-a făcut Om, pentru ca pe noi
să ne îndumnezeiască; S-a lăsat arestat, pentru ca noi să devenim
liberi; Şi-a jertfit viaţa pe Cruce, pentru ca noi să dobândim viaţa
veşnică în comuniune cu El şi unii cu alţii; a coborât la iad, pentru a
ne redeschide porţile Raiului; a înviat din morţi, pentru a ne dărui
nouă biruinţa Sa!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu