Miruirea credinciosilor de
catre preot incheie toate sfintele slujbe. Astfel, dupa ce credinciosii
sunt invitati sa iasa din Biserica, prin cuvintele "Cu pace sa iesim!
Intru numele Domnului!", ei se pregatesc pentru a primi binecuvantarea,
pentru a fi miruiti si pentru a lua anafura. In Biserica Ortodoxa
Romana, cu mai putin de opt decenii in urma a fost introdusa practica
miruirii credinciosilor, dupa sfintele slujbe. Cel mai cunoscut moment
in care are loc miruirea este imediat dupa Sfanta Liturghie.
Painea, vinul, untdelemnul, ceara, cat si
toate celelalte materii liturgice, sunt chip al comuniunii tuturor
credinciosilor. Astfel, mai multe boabe de strugure scot vinul, mai
multe spice de grau isi pun la un loc roadele pentru a face o paine, mai
multe seminte sunt stoarse pentru a scoate untdelemnul, mai multe
albine slujesc pentru a scoate ceara. Untdelemnul este astfel un simbol
al comuniunii credinciosilor.
Ce este miruirea ?
Miruirea este un moment liturgic. In
unele zone ale tarii, miruirea se mai numeste si "primirea sfantului
untdelemn", deoarece aceasta se savarseste prin ungerea fruntii, in
semnul Sfintei Cruci, cu untdelemn din candela ce arde in dreptul icoanei de pe iconostas.
Numirea acestei randuieli - miruire -
vine de la cuvantul slavon "mir", care inseamna "pace" sau "popor". Tot
de aici isi trage numele si Taina Mirungerii, savarsita imediat dupa
Taina Sfantului Botez.
Miruirea se face pe frunte, aici
aflandu-se mintea omului, pe care fiecare si-o doreste a fi luminata si
pazita de ispite si tulburari. Untdelemnul folosit la miruire este
sfintit in cadrul anumitor randuieli de slujba, precum cea a Sfantului Maslu sau cea a Litiei, prin rugaciuni speciale de sfintire a untdelemnului.
Miruirea credinciosilor are oarecare
radacini si in practica ungerii cu untdelemn in cadrul Tainei Sfantului
Maslu sau la Litie. La sfarsitul sfintelor slujbe,
cand credinciosii vin si se inchina la icoana de pe iconostas, preotul
ii unge pe frunte, in semnul sfintei cruci, cu untdelemn sfintit. Dupa
cum spuneam si mai sus, fruntea inchipuie intelepciunea si mintea
omului. Se mai ung credinciosii insa si in cadrul diferitelor randuieli,
precum la sfintirea casei, la Vecernie si altele asemenea.
Cand si cum a aparut miruirea credinciosilor ?
Aparitia practicii liturgice a miruirii
sta in stransa legatura cu felul in care au loc slujbele savarsite
seara, la praznicele imparatesti si la sfintii mari. Un tipic vechi,
spune: "Si vine egumenul la analog si face doua inchinaciuni, saruta
icoana Sfantului Apostol, iar dupa sarutare o inchinaciune, si luand
pomazuitorul, care e gatit pentru aceea, se unge pe sine din candela
sfantului cu untdelemn sfant, in chipul Crucii, pe fruntea sa. Asemenea
si fratii saruta icoana sfantului, iar egumenul unge pe preot cu
untdelemn sfintit si pe ceilalti frati. Iar dupa ungerea tuturor cu
untdelemn sfintit se canta Ceasul I. Asa se face ungerea intotdeauna la
praznicele imparatesti si intru toate praznicele sfintilor mari, cand se
face priveghere."
Practica de a mirui pe credinciosi este
numita destul de tarziu, ea aparand mai intai intr-un Liturghier din
anul 1937. Mai mult, practica aceasta a miruirii nici macar nu se
regaseste in toate celelalte Biserici Ortodoxe. In Biserica Greciei, in
Biserica Rusiei, cat si in celelalte Biserici Ortodoxe nu se regaseste.
Iar la noi este mult mai dezvoltata in aceasta parte, a Munteniei,
fiindca in Transilvania si Moldova, probabil fiind si intr-o oarecare
legatura cu Biserica Rusiei, nu se regaseste. Cu toate acestea, din ce
in ce mai bine, practica miruirii credinciosilor dupa sfintele slujbe
s-a generalizat in toata tara, astfel incat a ajuns caracteristica
Bisericii Ortodoxe Romane.
Miruirea nu se face cu Sfantul si Marele Mir
A nu se confunda untdelemnul folosit la
miruire cu Sfantul si Marele Mir. Sfantul Mir este insa un untdelemn
amestecat cu 38 de aromate, dupa o reteta speciala, fiind sfintit in Joia Mare, de Sinodul unei Biserici Autocefale. Mirul nu poate fi folosit decat in doua randuieli bisericesti: Taina Mirungerii si Sfintirea Bisericii. Orice alta ungere se face insa cu untdelemn simplu.
Miruirea in Biserica Ortodoxa
In parohiile din Mitropolia Ungrovlahiei
si in cele mai multe din Mitropolia Moldovei si Sucevei, precum si
intr-un numar mai restrans de parohii din Mitropolia Banatului, miruitul
se face in toate duminicile si sarbatorile din cursul anului, precum si
dupa serviciul de seara cu Litie.
In cea mai mare parte din parohiile ortodoxe din Banat, ca si in Biserica Ortodoxa Rusa, miruitul este limitat numai la praznicele imparatesti
si la sarbatorile sfintilor insemnati. In parohiile din Biserica
Ortodoxa Greaca, miruitul este insa complet neuzitat sau, cel mult,
credinciosii sunt unsi in Joia Patimilor, cu untdelemn binecuvantat la
Maslul ce se oficiaza dupa Liturghia din aceasta zi.
Precum se vede, cele doua extreme sunt
reprezentate de o parte prin practica din Mitropolia Ungrovlahiei si din
cea a Moldovei si Sucevei, precum si din cateva parohii din Banat, unde
se miruieste dupa serviciul divin din orice zi a anului bisericesc, iar
de cealalta parte, prin Biserica Ortodoxa Greaca si altele din Orientul
Apropiat, care nu practica nicidecum miruitul.
In practica actuala, miruirea este
generalizata, incat la sfarsitul fiecarei slujbe, credinciosii sunt
miruiti de preot. In unele parti, miruirea se face "In numele Tatalui si
al Fiului si al Sfantului Duh". In altele insa, precum in bisericile
din vestul Mitropoliei Moldovei si Sucevei, se foloseste formula "Ajutor
de la Domnul, Cel ce a facut cerul si pamantul" (Psalm 120, 2). Imediat
dupa aceasta, cand credinciosii iau Anafura, ei aud de la preot
cuvintele "Hrana de la Domnul". Unde sunt doi sau mai multi preoti, se
recomanda ca unul sa miruiasca, iar celalalt sa imparta Anafura.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu